Strava har lansert en rekke nye funksjoner som utvider og forbedrer den allerede populære plattformen, og i tillegg gjør den rimeligere for familier.
Strava er ikke ukjent for å lansere nye funksjoner fortløpende gjennom året annet enn en liten pressemelding, men denne gangen har de gjort en større inngripen i både app- og nettversjonen.
den kanskje viktigste nyheten er at Strava lover raskere produktutvikling der de blant annet tar i bruk kunstig intelligens. For kort tid siden ble det også klart at de ansatte nytt lederteam bestående av Matt Salazar som ny produktsjef og Rob Terrell som ny teknologisjef, som et ledd i selskapets strategi for å akselerere vekst og innovasjon.
Under får du en oversikt over de nye funksjonene som ble lansert under Camp Strava i mai 2024:
- Les også:
Dark Mode
Strava lanserte Dark Mode, en mye etterspurt funksjon som forbedrer appopplevelsen for alle brukere ved å redusere belastningen på øynene og øke tilgjengeligheten mens man registrerer aktiviteter eller blar gjennom feeden. Utrullingen av Dark Mode forventes senere i sommer 2024, med alternativer for å beholde mobilinnstillingene mørke hele tiden, lyse hele tiden, eller tilpasse enhetens innstillinger.
Family Plan
Det ble introdusert en ny «Family Plan»-abonnementstjeneste, som er en søsterfunksjon til selskapets «Student Plan». Family Plan reduserer kostnaden for et årsabonnement dersom det er flere brukere innad i en familie, og kan deles med opptil tre andre personer – venner, familie eller treningsvenner. Den rulles ut i utvalgte land denne sommeren og globalt innen utgangen av 2024, med en rabatt på den ordinære abonnementsprisen for hver deltaker.
AI-aktivert Leaderboard Integrity
Strava lanserte AI-aktivert Leaderboard Integrity, som utnytter maskinlæring for automatisk å flagge uregelmessige, usannsynlige eller umulige aktiviteter registrert på plattformen. Denne funksjonen, trent av millioner av aktiviteter, lar alle brukere på Strava konkurrere rettferdig og ha mer moro.
Night Heatmaps
Night Heatmaps viser kun aktiviteter mellom solnedgang og soloppgang, slik at utøvere kan få en idé om hvilke veier, stier og løyper som er mye brukt på kvelds- og nattetid. Tanken er at dette kan være et nyttig verktøy for kvinnelige utøvere som trener før soloppgang og etter solnedgang, men vil også være nyttig for alle kjønn.
Quick Edit-funksjon
Quick Edit-funksjonen ble lansert, som gir aktive kvinner kontroll over hva som deles med Strava-fellesskapet som heier på dem, som for eksempel når en løpetur er logget. Quick Edit gjør det enklere å redigere de vanligste endringene, som aktivitetsnavn og personverninnstillinger, slik at du kan skjule starttiden, kartet eller andre treningsstatistikker.
Strive for More
Strava annonserte en ny fase av Strive for More®-initiativet, opprettet i 2022 for å fremme og støtte kvinner innen bevegelse og sport. Selskapet inngikk et offisielt partnerskap med medieselskapet TOGETHXR for å oppmuntre flere kvinner til å se og delta i kvinneidrett. Som en del av samarbeidet donerer Strava også 100 000 USD til Alex Morgan Foundation.
Athlete Intelligence
Athlete Intelligence, Stravas betaversjon av en AI-drevet funksjon, omdanner abonnentenes treningsdata til en lettfordøyelig oppsummering som setter prestasjoner og treningsmål i kontekst. I motsetning til andre AI-drevne treningstjenester kan Strava koble seg til tusenvis av enheter, aktivitetsmålere og treningsapper, slik at utøvernes innsikt kan ta hensyn til hele treningshistorien på tvers av flere idretter og tjenester.
Strava avslørte også oppdateringer av eksisterende produkter som Flyover, med neste iterasjon som tilbyr en overlegg med aktivitetsstatistikk og deling utenfor plattformen. Selskapet implementerte også et oppdatert designsystem for å drive produktinnovasjonstakten videre.