Test: Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS

Oppdatert: juni 15, 2025
, Oppdatert: juni 15, 2025
 / Oppdatert: juni 15, 2025
landeveissykkel test

Pulssonen støttes av sine lesere. Når du kjøper noe gjennom lenker på denne nettsiden, får Pulssonen en provisjon av salget uten at du betaler noe ekstra. Les mer her.

Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS er en kompromissløs klatre- og rittmaskin som kombinerer lav vekt, rå aerodynamikk og presis elektronisk giring.


Canyon Ultimate – Allrounder på speed

Canyon Ultimate-serien er en av de mest anerkjente landeveissyklene på markedet, kjent for sin kombinasjon av lav vekt, aerodynamikk og komfort. Siden lanseringen i 2004 har Ultimate utviklet seg til å bli en svært populær modell blant både profesjonelle syklister og glade amatører. Sykkelen har herjet i feltet under alle de store etapperittene, og brukes blant annet av lag som Movistar Team, CANYON//SRAM Zondocrypto og Alpecin-Deceuninck.


Konklusjon

Navn: Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS
Leverandør: Canyon
Pris: 84 899,-

Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS

Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS er en ekte allround-landeveissykkel som kombinerer det beste fra klatresykler og aero-sykler. Den lave vekten, stive rammen og moderne aerodynamikken, gjør den til en perfekt sykkel for deg som ønsker en skikkelig rittmaskin, eller bare ønsker noe bedre enn naboen. SRAM Force eTap AXS giring er en fryd i bruk, de kraftige bremsene gir trygghet, og Zipp 303 Firecrest-karbonhjulene ruller lettere enn klinkekuler på nylagt asfalt.

For syklister som ønsker topp ytelse uten å gå helt opp til de dyreste flaggskipmodellene, er Ultimate CF SLX 8 AXS et meget godt alternativ som kommer med smile-garanti.


Fordeler

  • Svært god allround-ytelse (klatring, flater, nedkjøringer).
  • Trådløs og presis giring med mange tilpasningsmuligheter.
  • Lett, stiv aerodynamisk karbonramme.
  • Leken og moro, samtidig som den oppleves trygg og stabil.
  • Zipp 303 Firecrest-hjul; lette, stive og aerodynamiske.
  • Justerbar bredde på styre.
  • Elegant design med intern kabelføring.
  • Kraftige og presise hydrauliske skivebremser.

Ulemper

  • Lite fleksibel justering av cockpitlengde.
  • Krankutveksling kan være for lett for deg med mye power i beina.



Utvikling og generasjoner

Første generasjon (2004)
Den første Ultimate-modellen ble lansert i 2004 som en lettvektsklatresykkel i aluminium. Kort tid etter kom karbonversjoner, noe som ytterligere reduserte vekten og forbedret kjøreegenskapene. Baden Cooke vant Tour Down Under i 2007 på denne modellen.

Andre generasjon (2006–2015)
Den 2.generasjonen, lansert i 2007, introduserte et patentert asymmetrisk seterør for økt stivhet og brukte Canyon Engineered Parts (CEP). Den oppnådde seire som Cadel Evans’ VM-tittel i 2009 og Philippe Gilberts seier i Giro di Lombardia.

Tredje generasjon (2016)
I 2016 kom en stor oppdatering av Ultimate CF SLX som skulle bli Canyons signaturdesign med et moderne utseende og intern kabelføring for bedre aerodynamikk og et renere utseende. Nairo Quintana vant Giro d’Italia i 2014 på denne sykkelen.

Fjerde generasjon (2015–2021)
Med debut i Tour de France i 2015, fokuserte den 4.generasjonen på å balansere aerodynamikk, stivhet og vekt gjennom aero-rørprofiler og overlegen karbonoppbygging. Nairo Quintana vant Vuelta a España i 2016 på den. Den introduserte også kvinnespesifikke modeller og hadde en sub-6 kg skivebremsversjon.

Fjerde generasjon (2022–nåværende)
Den 5.generasjonen, og nåværende modell, streber etter perfekt balanse mellom vekt, stivhet, aerodynamikk og holdbarhet. Den har et fullt integrert cockpit og økt dekklaring, designet for å vinne løp som Tour de France og Vuelta a España i dag.


Canyon Ultimate-serien

Canyon Ultimate-serien finnes i flere varianter der materialet og komponenter er avgjørende for hvor høyt prisen kryper. Den rimeligste modellen starter på 30 299 kr, mens den dyreste ikke stopper før 127 299 kr. I dette intervallet finnes det en rekke varianter der ramme og utstyrsgrupper varierer. Grovt sett kan vi dele inn i følgende:

  • Ultimate CF: Rimeligere karbonramme, litt tyngre enn SLX og CFR, men fortsatt en svært kapabel sykkel.
  • Ultimate CF SL: Lettvekts karbonramme med høy ytelse, et godt kompromiss mellom pris og prestasjon.
  • Ultimate CF SLX: High-end modell med toppmoderne teknologi og en av de letteste rammene på markedet.
  • Ultimate CFR: Den letteste og mest avanserte modellen, utviklet med input fra profflag og laget med det beste karbonet Canyon tilbyr.

Ramme og geometri – lett, aerodynamisk og effektiv

Enhver sykkelprodusent med respekt for seg selv tilbyr det; et aerodynamisk monster som er laget for å sluke mil eller mil i høyest mulig tempo, og en mer tilgivende allrounder som skal serve deg under alle slags forhold og all slags terreng.

Slik er det også med Canyon. Aeorod er rammen som fokuserer på «hastighet» mer enn noe ennet, mens «Ultimate» i større grad balanserer hastighet og komfort i en sykkel som skal fungere til alt.

Har du ligget i bukken siden konfirmasjonen, spist gels til frokost, lunsj og middag de siste ti årene, og er mykere enn en Yoga-lærer med fagbrev, så kan du gjerne prøve deg på Aeorod. Men dersom minst et av måltidene dine ikke består av gels, så vil nok Ultimate gjøre deg minst like happy og rask.


Geometrien på Ultimate CF SLX er det Canyon kaller «Sport Pro Geometry» – en balanse mellom aggressiv racingposisjon og langdistansekomfort. Stack-to-reach-forholdet gir en lav front, men ikke like ekstremt som en rendyrket aero-sykkel. Dette gjør sykkelen ideell for både konkurranser og lange treningsøkter.

Stack-to-reach-forholdet er et tall som beskriver sittestillingen på en sykkel, og kan enkelt forklares som forholdet mellom sykkelens høyde i front(stack) og dens lengde (reach):

  • Stack: Den vertikale avstanden fra kranken til toppen av styrerøret.
  • Reach: Den horisontale avstanden fra kranken til toppen av styrerøret.

Forholdet mellom disse to målene gir deg en indikasjon på hvor oppreist eller aggressiv sittestillingen på sykkelen er:

  • Et høyere stack-to-reach-forhold betyr en mer oppreist sittestilling.
  • Et lavere stack-to-reach-forhold betyr en mer aggressiv, fremoverlent sittestilling.

Dette forholdet er nyttig for å sammenligne sittestillingen mellom ulike sykler, spesielt når du vurderer om en sykkel passer dine preferanser og kroppsproporsjoner.


Rammen på Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS er konstruert i høykvalitets karbonfiber og veier 940 gram (i størrelse M). Det er langt i fra den letteste rammen på markedet, men vekten på rammen er langt i fra det som avgjør hvor god en sykkel er.

Kombinerer vi rammen med fullkarbon-gaffelen på 389 gram er vi oppi 1329 gram, og tar vi med drivverk, hjul, dekk, cockpit, setet, lykter og bremser, så havner totalvekten på 7,40 kg. Det er en meget respektabel vekt for en sykkel.

Mens den lave vekten kommer godt med i klatringene, så har Canyon finjustert aerodynamikken på den 5.generasjonen ved å gjøre rørformene mer strømlinjeformede, eller- aerodynamiske. Dette er med andre ord ingen sinke på de lange flatene.

Måten Canyon har integrert cockpit på fortjener ros. Her får du nemlig mulighet til å justere bredden selv. Ved å løsne to skruer på undersiden av hver side av styret, så kan du justere bredden totalt 4 cm inn/ut- uten at det reduserer stivheten. Canyon CP0018 Aerocockpiten er så klart produsert i karbon og veier kun 195 gram. Den integrerte cockpiten gir et rent utseende og reduserer luftmotstanden. Styreteipen er ferdig pålagt – en jobb utført med perfeksjon – og den gir en god balanse av komfort og friksjon.

Det eneste minuset med denne løsningen er at det blir langt vanskeligere å justere lengden på stemmet. Her er alternativet å bytte hele cocpiten der du kan velge stem i 10 mm intervaller. Det kan fort bli kostbart dersom du ikke finner deg til rette på standardoppsettet.


Komponenter – toppklasse gir og bremser fra SRAM

Syklister som handler sykler i denne prisklassen (80k+) er gjerne glad i gadgets, og lite er tøffere enn helt trådløse gir. Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS er utstyrt med SRAM Force eTap AXS, en 12-delt trådløs girgruppe som byr på lynrask og presis giring. Alt som kreves er at du lader de to batteriene (et til bakgiret og et til framgiret) med jevne mellomrom – og det er enkelt og kjapt gjort. Fjern batteriet fra SRAM Force XPLR eTap AXS-giret, sett det i SRAM-laderen, og koble til en USB-kontakt. Vent til ladeindikatoren lyser grønt (ca. 60 minutter). Ta ut batteriet og monter det tilbake på giret, og kom deg ut på tur.

Her kan du også koble de til SRAM AXS appen for å tilpasse giroppsettet (f.eks. hvordan knappene fungerer), overvåke batterinivåer, oppdatere firmware, og få innsikt i girstatistikk, og ikke minst watt-informasjon.


Setet kombinerer lav vekt, god komfort og aerodynamisk design. Selle Italia SLR Boost Superflow S veier kun 181 gram og er ergonomisk utformet for optimal trykkavlastning, mens den D-formede Canyon SP0055 karbonsetepinnen og integrert klemme, gir et elegant uttrykk og reduserer luftmotstand til et minimum.


Canyon har utstyrt sykkelen med en SRAM Force AXS Powermeter-krank, noe som gir deg full oversikt over egne fantastiske, eller tragiske, wattverdier. Utvekslingen på kranken er 48/35T, og kombineres med en 10-33T kassettt. Noen vil kanskje rynke på nesen over at kranken ikke er større, men sannheten er at denne kombinasjonen gir et bredt spekter av gir for både klatring og høy hastighet på flatene – med mindre du har trent usunt mye knebøy.

Det mangler heller ikke på bremsekraft. SRAM Force HRD bremsene gjør det lett å føle seg trygg med kraftig og modulert bremsekraft. Fremre skive har en diameter på 140 mm, mens bakre skive er 160 mm.


Hjul – «Den lyden»

Hvis ramma er hjertet i en sykkel, så er hjulene hovedblodårene. Dersom du aldri har testet å sykle med annet enn rimelige og tunge masseproduserte hjulsett, så er det vanskelig å forstå hva du går glipp av.

Hjulsettet betyr mye. Veldig mye. Du trenger ikke å være rakettforsker for å forstå det. Det er to ting som er i kontakt med underlaget på en sykkel; forhjulet og bakhjulet- kun adskilt av to tynne gummidekk.

Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS er utstyrt med et Zipp 303 Firecrest Hookless hjulsett med 40 mm felghøyde og 23 mm intern bredde. Vekten på forhjulet et 648 gram, mens bakhjulet med en større akseldimensjon (12×142 mm vs. 12×100 mm) ligger på 792 gram. Total vekt er dermed pene 1440 gram! Det er lett!

Vi snakker så klart om et sett stive karbonfelger med et golfball-mønster, eller såkalte «dimpler», som bidrar til å redusere luftmotstand å øke stabiliteten ved å skape et turbulent luftlag som minsker lavtrykksområdet bak hjulet. Om det utgjør mange sekunder på mila er vel heller tvilsomt, men det ser unektelig stilig ut.


Gode hjul kan drepes av dårlige dekk. Canyon har satt opp Zipp-hjulene med Schwalbe Pro One TLE
30 mm dekk
som er godt kjent for å by på lav rullemotstand, godt grep og komfort. Ønsker du enda mer komfort så kan rammen håndtere dekkbredder opptil 33 mm. Undertegnede bor på Vestlandet og er bortskjemt med asfaltveier som består av mer hull enn asfalt, og dekkbredden kommer godt med for å øke komforten.


Kjøreegenskaper – lynrask, allsidig og inspirerende

Det er vanskelig å finne noe negativt å si om Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS, for dette er en sykkel som presterer på alle fronter. Den er ekstremt responsiv i akselerasjon, takket være den lave vekten og stive krankpartiet. I klatringer føles den livlig og lettmanøvrert, mens den på flatene har nok aerodynamisk effektivitet til å opprettholde høye hastigheter.

På nedkjøringer gir den balanserte geometrien og skivebremsene trygghet og kontroll. Avhengig av om du ligger i bukken, eller sitter med hendene på styret, så kan du variere sittestillingen fra «komfortabel» nok til å sluke mil over lange distanser, men ligger du i bukken kan du leke Cavendish for hvert eneste skilt og lyktestolpe.

Undertegnede er 188 cm høy og veier (kun) 62 kg. For en tyngre rytter med mer watt i beina kan oppleves være annerledes, og en tyngre girutveksling kunne vært bedre, men det er umulig å motsi at dette er en meget god allrounder.

Prisen er også meget god med tanke på hvor godt utstyrt sykkelen er, og ikke minst allsidigheten. Den medfølger to flaskeholdere og alt verktøy du behøver for å montere og tilpasse sykkelen – noe som er gjort på en liten halvtime – selv for utrente.


Konklusjon

Navn: Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS
Leverandør: Canyon
Pris: 84 899,-

Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS

Canyon Ultimate CF SLX 8 AXS er en ekte allround-landeveissykkel som kombinerer det beste fra klatresykler og aero-sykler. Den lave vekten, stive rammen og moderne aerodynamikken, gjør den til en perfekt sykkel for deg som ønsker en skikkelig rittmaskin, eller bare ønsker noe bedre enn naboen. SRAM Force eTap AXS giring er en fryd i bruk, de kraftige bremsene gir trygghet, og Zipp 303 Firecrest-karbonhjulene ruller lettere enn klinkekuler på nylagt asfalt.

For syklister som ønsker topp ytelse uten å gå helt opp til de dyreste flaggskipmodellene, er Ultimate CF SLX 8 AXS et meget godt alternativ som kommer med smile-garanti.


Fordeler

  • Svært god allround-ytelse (klatring, flater, nedkjøringer).
  • Trådløs og presis giring med mange tilpasningsmuligheter.
  • Lett, stiv aerodynamisk karbonramme.
  • Leken og moro, samtidig som den oppleves trygg og stabil.
  • Zipp 303 Firecrest-hjul; lette, stive og aerodynamiske.
  • Justerbar bredde på styre.
  • Elegant design med intern kabelføring.
  • Kraftige og presise hydrauliske skivebremser.

Ulemper

  • Lite fleksibel justering av cockpitlengde.
  • Krankutveksling kan være for lett for deg med mye power i beina.


Foreslåtte artikler

Xiaomi Smart Band 10 er liten og elegant aktivitetsmåler som holder oversikt over daglig aktivitet og søvn, til en meget god pris.
Alé Voltage R-EV1 Bibshorts byr på et rent og pent design, topp kvaliitetsfølese og funksjonalitet - alt satt sammen i italiensk perfeksjon.
Alé Cycling Palm kombinerer italiensk finesse med høyteknologiske materialer for å gi maksimal komfort og ytelse på varme sommerdager.
Garmin Index Sleep Monitor lar deg måle søvn og en rekke parametre med høy komfort - helt uten behov for å sove med en klokke på hånden om natten.
Er du på utkikk etter nye løpesko? Denne store testen og guiden vil forhåpentligvis hjelpe deg. Her er test og anbefalinger av årets løpesko/joggesko.
ASICS GEL-Kayano 32 bygger videre på på forgjengeren og tar den stabile løpsopplevelsen et steg videre med enda mer komfort, lavere vekt og forbedret passform.