Test: Polar H10 – Gullstandarden innen pulsmåling

27. mai, 2022 (oppdatert 24. desember 2023)
Featured image for “Test: Polar H10 – Gullstandarden innen pulsmåling”

Polar H10 er et meget godt valg for deg som ønsker pålitelig pulsmåling i en enkel og komfortabel innpakning. I tillegg er prisen meget god.


Fakta

Vekt: Sensor 21 g, stropp 39 g.
Størrelse på sensor: 34 x 65 x 10 mm
Batteritid: Opptil 400 timer
Intern lagring: En treningsøkt
Rekkevidde: Opptil 150 meter
Vanntett: 30 m (egnet til svømming)
Tilkobling: Bluetooth (2 enheter samtidig), ANT+ (ubegrenset), 5 kHz


Pulssonen støttes av sine lesere. Når du kjøper noe gjennom lenker på denne nettsiden, får Pulssonen en provisjon av salget uten at du betaler noe ekstra. Les mer her.


Polar H10
Polar H10

Product Name: Polar H10

Brand: Polar

Offer price: 899

Currency: NOK

Konklusjon

Det er ikke tilfeldig at Polar H10 omtales som «gullstandarden innen pulsmåling». Beltet er komfortabelt, enkelt i bruk, måler korrekt, og byr på noen ekstra detaljer som innebygd lagring, ortostatisk test (hjelper til å fortelle deg når du er klar for trening) og VO2 maks beregning.

Prisen på 899,- er enkelt og greit «billig» for et såpass godt produkt, og levetiden på selve pulsbelte er samtidig meget god. Når Polar H10 i tillegg støtter både ANT+ og Bluetooth og kan kobles til alt som kan krype og gå av klokker, treningsapparater, apper, etc., så er det fint lite å utsette på Polar H10.

Overall
90%
90%

Pros

  • Nøyaktig pulsmåling.
  • Meget god komfort. Lett å justere størrelsen.
  • Lang battertid.
  • Støtter to BLE-enheter og ubegrenset med ANT+.
  • Kan brukes alene uten klokke/mobil.
  • Oppdateres via Bluetooth.

Cons

  • Lagrer kun en enkelt økt.
  • Mangler avansert data som løpsdynamikk slik Garmin tilbyr på sine pulsbelter.

Polar H10

Det finnes mange ulike pulsbelter å velge mellom, men Polar H10 kan på mange måter regnes som «gullstandarden». Garmin har noen solide alternativer, men så lenge du ikke har en Garmin-klokke, er det liten grunn til å velge de fremfor Polar H10.

Polar har et solid navn i treningsbransjen og ikke minst i studie- og forskermiljøet der pulsmålinger inngår som en del av datagrunnlaget. Polar har blitt benyttet i flere studier enn noen andre merker, og ikke overraskende er det Polar H10 som går igjen.

Det er kanskje litt mer tungvint å ta på seg et pulsbelte enn å bruke den optiske pulsmålingen som er innebygd i klokka, men så gir det som regel også bedre resultater. Optisk pulsmåling i pulsklokker er utvilsom lettvint, men kommer med en rekke svakheter som er umulig å sikre seg mot. Mer om dette kan du lese i linken under.

Gullstandarden innen pulsmåling er fremdeles EKG-måling, altså tradisjonell pulsmåling via et pulsbelte som måler den elektriske aktiviteten i hjertet. Her er det tilnærmet null forsinkelse i pulssignaler, og overføringen av data fra sensoren på beltet til klokka går på millisekunder. Du slipper også å tenke på at klokka må sitte perfekt på armen, og at store armutslag kan føre til feilmålinger.


Bruk og komfort

Polar H10 ser ut som pulsbelter flest, men den myke bryststroppen gjør at beltet utvilsomt er et av de mest komfortable undertegnede har prøvd. På innsiden er det belagt med silikonpunkter som hindrer beltet i å gli ned, og en praktisk låsespenne gjør det enkelt å tilpasse størrelsen på beltet på sekunder. Selve sensoren som overfører data til klokka klipses på ved hjelp av to knapper, noe som igjen gjør det mulig å vaske stroppen i en vaskemaskin.

Selve stroppen kommer i to størrelser; XS-S: 51–66 cm og M-XXL: 65–93 cm. Dette er greit å huske på nå du eventuelt går til innkjøp av beltet. Sensoren er dog den samme, så om du bommer totalt, holder det at du bytter stropp. Er du prippen på utseende på beltet til «bar-overkropp-bildet» på Instagram, så kan du velge mellom fargene svart, grå, oransje og turkis. Prisen er 899,-

Polar H10 benytter et utskiftbart CR 2025 batteri som skal holde opptil 400 timer. Å bytte batteri er langt enklere enn den ekstremt tungvinte løsningen Garmin har valgt på sine sensorer, og krever kun at du åpner baklokket ved å vri det om 90 grader. Sensoren er vanntett ned til 30 meter, så du kan trygt bruke Polar H10 til svømming.

Eventuelle programvareoppdateringer skjer trådløst gjennom appen Polar Flow som du laster ned på telefonen.


Tilkobling – ANT+ / Bluetooth / 5 kHz

Når du skal bruke et pulsbelte sammen med en pulsklokke, er du avhengig av at de benytter samme overføringsfrekvens. Polar H10 støtter både ANT+ og Bluetooth, og kan dermed brukes sammen med alt som kan krype og gå av enheter. Du kan koble H10 til to ulike Bluetooth-enheter samtidig, for eksempel pulsklokka di og en sykkelrulle, og ubegrenset med ANT+ enheter.

Foruten om fordelen med å gjøre valget av pulsbelte enklere, åpner støtten for både ANT+ og Bluetooth muligheten for å koble til flere enheter samtidig. Dersom du er hyppig bruker av online treningsplattformer som Zwift, BKOOL, Kinomap, mfl., gjør Polar H10 det mye enklere for deg som bruker.

Hver enkelt enhet, eller tjeneste/app som benyttes for å registrere puls, vil oppta en overføringskanal. Har du et pulsbelte som støtter kun en enkelt tilkobling til Bluetooth, vil du ikke kunne koble beltet til klokka samtidig som du kobler den til treningsappen ettersom den ene Bluetooth-tilkobling er opptatt. Dette «problemet» unngår du dersom pulssensoren du benytter støtter enten to Bluetooth-kanaler, eller både Bluetooth og ANT+ (forutsatt at klokka også støtter begge deler. Hver av enhetene vil da oppta hver sin kanal.

Polar H10 kan også overføre pulssignaler ved hjelp av 5 kHz. Denne frekvensen gjør det faktisk mulig for Polar H10 å måle puls, og ikke minst å vise pulsen i sanntid mens du svømmer. Verken ANT+ eller Bluetooth fungerer under vann, så de fleste alternativer benytter internminne i beltet/sensoren til å lagre pulsen underveis i økten, før den senere overføres til klokken. Dette fungerer fint, men lar deg ikke se pulsen «live» mens du svømmer. Takket være muligheten til å benytte 5 kHz, gjør Polar H10 dette mulig.

pulssensor
Takket være støtten for 5 kHz er Polar H10 i stand til å vise pulsen i sanntid selv under vann.

Kan kobles til «alt» av enheter

Bluetooth-støtten betyr også at du kan koble H10 til alt fra en pulsklokke, en sykkelcomputer, en treningsapp på telefonen, eller et kompatibelt treningsapparat. Med innebygd minne/lagring for en økt, kan du til og med velge å trene uten klokke eller telefon i nærheten, og kun beinfløy av sted med H10 rundt brystet. Dette er svært praktisk i idretter der bruk av klokke er upraktisk eller ikke tillatt (fotball, håndball, basket, etc.).

beste pulsbelte
Polar H10 har innebygget laging for en treningsøkt, og kan dermed brukes alene uavhengig av klokke eller treningsapp.

…og brukes alene

Ønsker du å benytte den innebygde lagringen uten at du bærer med deg klokke eller mobil, krever det at du starter en treningsøkt på klokken eller i Polar Flow appen (tidligere benyttet man appen Polar Beat, men denne er i utgangspunktet nedlagt til fordel for Polar Flow), før du deretter kan legge igjen klokke/telefon å trene i vei. Når du er ferdig trent, avslutter du økta på enheten du startet den på. Merk dog at H10 da kun registrerer pulsdata, og at du går glipp av info som skritt, distanse, kalorier, etc.. Akkurat på dette området er Garmin HRM-Pro noe mer avansert ettersom dette beltet også registrer skritt, kalorier, puls og intensitetsminutter, men det krever at du har en Garmin-klokke å «lagre» dataen til. Polar H10 vil så klart vise info om distanse, tempo, kalorier, kart, etc., dersom du tar med deg telefonen.

Benytter du treningsappen Polar Flow vil du i tillegg få registrert Running Index som viser hvilken effekt treningen din har, og hvordan løpeytelsen din utvikler seg over tid. Running Index vil også gi deg en estimert VO2 maks verdi basert på en kombinasjon av makspuls og hvilepuls, samt puls og hastighet under hvert enkelt løp. Funksjonene «EnergyPointer» og «utbyttemål» hjelper deg å trene i riktig intensitetssone, se hvordan du forbrenner fett eller forbedrer kondisjonen, samt sette bestemte treningsmål underveis i økten.


Ekstra funksjoner

Ortostatisk test

Polar H10 er i stand til å måle hjertefrekvensvariabilitet (HRV), som er «tiden mellom hvert hjerteslag». HRV måles i millisekunder (omtales ofte som i R-R-intervaller) og er en god indikasjon på hvor godt restituert kroppen din er, om den er klar for å trene, eller bør ta det rolig. HRV påvirkes av en rekke eksterne og interne faktorer, som blant annet sykdom, stress og trening. Lengden på intervallene tolkes dog på en annen måte enn pulsen. Kort tid mellom intervallene kan tyde på at du er i ferd med å bli syk, overtrent, sliten og stresset. En «sunn» HRV forbindes med større variasjon mellom pulsslagene.

Dersom du har en kompatibel Polar-pulsklokke, vil du kunne bruke Polar H10 til å gjennomføre en såkalt «Ortostatisk test». Dette er en enkel og pålitelig test for å analysere hvordan du restituerer deg etter intensiv hyppig trening, og hjelper deg å optimaliserer treningen for å unngå overtrening. Ortostatisk test er beregnet på langsiktig oppfølging og baserer seg på jevnlige tester – minst to ganger i uken. Under testen måles hjertefrekvensen og pulsvariabiliteten i liggende hvilestilling, i det du reiser deg, og stående. Testen tar omtrent 4 minutter å utføre; 2 minutter liggende og 2 minutter stående.

I testen måles: gjennomsnittlig hvilepuls når du ligger, pulsvariabilitet når du ligger, makspuls etter at du reiser deg, gjennomsnittlig puls når du står, pulsvariabilitet stående.

Det er godt kjent at hjertefrekvens og hjertefrekvensvariasjoner er gode indikatorer på forstyrrelser i det autonome nervesystemet (overtrening, utmattelse, sykdom, etc…). I tillegg til utmattelse grunnet trening påvirkes resultatene av den ortostatiske testen av flere andre faktorer, som mentalt stress, latent sykdom, miljøendringer (temperatur, høyde over havet) og andre faktorer.

Resultatene fra Ortostatisk Test er individuelle, og kan gi en god pekepinn på hvor godt restituert du er.

Polar Fitness Test – Estimerer VO2 maks

Polar H10 kan også brukes til å estimere VO2 maks nivået ditt, altså det maksimale oksygenopptaket. Alt du behøver å gjøre er å ta på deg pulsbeltet, legge deg rolig ned på sengen, og deretter starte «Polar Fitness Test» fra Polar Flow appen. Testen er nesten for enkel, og tar kun fem minutter å gjennomføre. Resultatet (Polar OwnIndex) viser et estimert VO2-maks (det maksimale oksygenopptaket), og baserer seg på hjertefrekvens under hvile, hjertefrekvensvariabilitet, kjønn, alder, høyde, kroppsvekt og din egen vurdering av ditt nivå av langsiktig fysisk aktivitet. Du kan også bruke resultatet for å sammenligne hvordan kondisjonsnivå ditt er i forhold til andre personer på samme alder og med samme kjønn.

Testen bør utføres under like forhold, gjerne på samme tidspunkt på dagen, i rolige omgivelser og etter en dag med lett trening eller hvile.


Alternativer

Eier du en Garmin-klokke og ønsker fullt utbytte av denne klokka, kan dere være lurt å investere i et Garmin pulsbelte ala Garmin HRM-Tri eller Garmin HRM-Pro. I tillegg til puls vil disse alternativene gi deg avanserte løpsdynamikk som stegfrekvens, vertikal svingning (spenst i løpsbevegelsen), tid med bakkekontakt, balanse for tid med bakkekontak, skrittlengde og vertikalt forholdstall. Dette er data som kan hjelpe deg å bli en teknisk bedre løper. HRM-Tri og HRM-Pro vil også registrere skritt, kalorier, puls og intensitetsminutter, dersom du velger og kun trene med beltet uten bruk av klokke/mobil.

Polar H9 er i utgangspunktet et rimeligere alternativ fra Polar, men prisforskjellen er så liten at det er lite å hente på å velge denne modellen. Den største forskjellen er at H9 kan pares med kun en Bluetooth-enhet, samt at det mangler internminne for lagring av en treningsøkt.

Et annet alternativ er den optiske pulssensoren Polar Verity Sense som er testet her. Polar Verity Sense benytter den samme gode optiske pulssensoren som finnes i pulsklokkene, plasserer den i et elastisk armbånd som festes rundt overarmen eller håndleddet, og gir deg dermed mulighet til å måle pulsen nøyaktig uten behov for et pulsbelte. Dette gir imponerende gode resultater, og er både enkelt og komfortabelt i bruk.

For en bedre oversikt over ulike pulssensorer og alternativer, kan du lese denne saken Pulsbelte og pulssensorer – En guide til alt du bør vite.


Konklusjon


Polar H10
Polar H10

Product Name: Polar H10

Brand: Polar

Offer price: 899

Currency: NOK

Konklusjon

Det er ikke tilfeldig at Polar H10 omtales som «gullstandarden innen pulsmåling». Beltet er komfortabelt, enkelt i bruk, måler korrekt, og byr på noen ekstra detaljer som innebygd lagring, ortostatisk test (hjelper til å fortelle deg når du er klar for trening) og VO2 maks beregning.

Prisen på 899,- er enkelt og greit «billig» for et såpass godt produkt, og levetiden på selve pulsbelte er samtidig meget god. Når Polar H10 i tillegg støtter både ANT+ og Bluetooth og kan kobles til alt som kan krype og gå av klokker, treningsapparater, apper, etc., så er det fint lite å utsette på Polar H10.

Overall
90%
90%

Pros

  • Nøyaktig pulsmåling.
  • Meget god komfort. Lett å justere størrelsen.
  • Lang battertid.
  • Støtter to BLE-enheter og ubegrenset med ANT+.
  • Kan brukes alene uten klokke/mobil.
  • Oppdateres via Bluetooth.

Cons

  • Lagrer kun en enkelt økt.
  • Mangler avansert data som løpsdynamikk slik Garmin tilbyr på sine pulsbelter.

Del gjerne: