En studie utført av Norstat på vegne av Samsung, viser at løpeglade nordmenn konkurrerer mest med seg selv.
– Smartklokker gjør oss mer bevisste på egen utvikling enn på andres prestasjoner.
Selvutvikling fremfor konkurranse
Nordmenn er blant verdens mest løpeglade folkeslag, men ikke nødvendigvis de mest konkurransedrevne. En fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Samsung, viser at 78 prosent av norske brukere aldri sammenligner sine treningsprestasjoner med andres. Til tross for at smartklokker og treningsapper gjør det enkelt å følge med på andres løp, viser tallene en tydelig trend: Vi er mest opptatt av å bli bedre enn oss selv.
– Dette er gledelige tall som viser at smartklokker kan være en god og nyttig treningspartner. Vi er alle forskjellige, og det å sammenligne seg med seg selv fremfor andre er mye mer konstruktivt, sier Samsungs Norgessjef Even Amdal.
Denne trenden peker mot en mer bærekraftig og personlig treningskultur, der indre motivasjon trumfer ytre press.
Hva motiverer nordmenn til å kjøpe smartklokke?
Smartklokker og pulsklokker har for lengst blitt en del av hverdagsutstyret for mange nordmenn. Ifølge undersøkelsen fra Samsung/Norstat er det særlig trening og helse som lokker kjøperne.
Hvorfor kjøper nordmenn smartklokke?
Hovedmotivasjon | Andel (%) |
For å logge trening | 56 % |
For å overvåke helsedata | 36 % |
Andre grunner (musikk, navigasjon etc.) | 8 % |
Det betyr at hele 9 av 10 kjøper smartklokke med helse og trening i tankene – en trend som harmonerer med den økende bevisstheten rundt fysisk og psykisk helse.
Helsemotivasjon: Delte meninger
Selv om mange bruker smartklokken til å følge med på helsedata, er det ikke alle som opplever dette som motiverende. 25 prosent sier at de blir motivert av helsedataene, mens nesten like mange – 24 prosent – sier at de ikke opplever noen motivasjon. Halvparten forholder seg mer nøytralt.
Oppleves helsedata som motiverende?
Opplevelse av helsedata | Andel (%) |
Motiverende | 25 % |
Ikke motiverende | 24 % |
Nøytral/likegyldig | 51 % |
Dette viser at helsedata kan være et tveegget sverd – for noen gir det en ekstra dytt i ryggen, for andre blir det bare tall uten betydning.
Økende popularitet: Smartklokken er i vinden
Salget av smartklokker i Norge har vokst jevnt og trutt de siste årene. Elektronikkbransjen rapporterte en vekst på 14,2 prosent i 2024, og Samsung forventer fortsatt sterk etterspørsel i 2025. Ifølge Amdal handler suksessen mye om klokkas allsidighet:
– En smartklokke er så mangt. Den kan brukes som treningspartner, musikkspiller, golf-caddie, navigasjonsverktøy og telefon – alt på håndleddet.
Vekt og helse – et nasjonalt perspektiv
Parallelt med trenden om økt bruk av smartklokker og helsebevissthet, viser tall fra Verdens helseorganisasjon at Norge står overfor helseutfordringer knyttet til overvekt. Fra den nasjonale WHO-rapporteringen (2023) fremgår følgende:
Andel overvektige og personer med fedme i Norge (25+ år)
Kategori | Menn (%) | Kvinner (%) |
Overvekt (BMI 25–29,9) | 46,7 % | 30,3 % |
Fedme (BMI ≥ 30) | 24,9 % | 23,2 % |
Disse tallene kan forklare hvorfor så mange ønsker å bruke smartklokken til å overvåke trening og helse. Det er ikke nødvendigvis for å konkurrere – men for å ta kontroll over egen helse og livsstil.
Oppsummrering: Et sunt forhold til trening og teknologi?
I følge undersøkelsen, så er Nordmenn i ferd med å utvikle et mer modent og personlig forhold til trening. I stedet for å jage andres prestasjoner, bruker vi smartklokken til å forstå og forbedre oss selv. Treningen blir ikke et kappløp med andre, men et verktøy for egenutvikling. Det er kanskje nettopp denne holdningen som gjør teknologien til en ekte treningspartner – og ikke bare en digital stoppeklokke.
- Les også:
Om undersøkelsen:
Rundspørringen er utført av Norstat på vegne av Samsung for å undersøke nordmenns holdning til overvåking av helsedata i anledning lanseringen av Samsung Galaxy Flip7, Galaxy Fold7 samt Galaxy Watch8. Datainnsamlingen fant sted mellom 13. og 23. juni 2025. Rundspørringen dekker Norge (1002 respondenter).