Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger

2. april, 2023 (oppdatert 31. mai 2023)
Featured image for “Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger”

På utkikk etter ny elsykkel, men er forvirret over alle de ulike motortypene, batteristørrelsene og merkene? Denne guiden forklarer deg alt du må vite.

Det finnes en rekke ulike typer motorer og batterier på elsykler, hvorav de mest populære kommer fra produsenter som Bosch, Yamaha, Shimano og Bafang. Disse leverer ikke bare svært gode produkter som har blitt perfeksjonert gjennom mange år, men står også bak et godt serviceapparat med høy ytelse og kvalitet i hvert eneste ledd.

I tillegg til disse finnes det motorsystemer fra merker som Fazua, Specialized, Giant, TQ, Mahle, Bros, m.fl. Enkelte merker produserer kun for egen merkevare, mens andre selger i hytt og gevær til hvemsomhelst.

Denne guiden vil gi deg svar på det meste rundt temaet elsykkel, enten det er snakk om motorer, batterier, computere eller hva det måtte være. For å holde det mest mulig oversiktlig vil du først få en rekke anbefalinger til ulike elsykkel modeller innen ulike sjangrer, før du kan lese deg opp på «alt du bør vite om elsykkel».


Oversikt


Elsykkel – Anbefalinger

Veiledende pris er oppgitt for hver modell, men merk at mange av syklene er på tilbud og du vil ikke få opp den reelle prisen før du klikker deg inn på produktet.


El-terrengsykler


1. Cannondale Trail Neo 1


Kjøp her
Cannondale Trail Neo 1

Cannondale Trail Neo 1

  • Veil. pris: 54 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 750Wh
  • Display: Bosch Kiox 300 w/ LED remote
  • Rekkevidde: 175km
  • Gir: Shimano Deore M6100, 12 -speed
  • Bremser: Tektro M807 4-piston hydraulic disc brakes, 203/203 mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver, 100 mm
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Trail Neo 1 er en av de virkelig kraftige elektriske terrengsyklene på markedet, og perfekt for deg som ønsker en elsykkel som takler lange dager ute på stien, skogen, marka eller fjellet. Utstyrt med topplinjen til Bosch, et gigantisk batteri, solid dempegaffel og en driftssikker girlinje, er dette en elsykkel som innbyr til timesvis med moro!

2. Cannondale Moterra Neo EQ


Kjøp her
Cannondale Moterra Neo EQ

Cannondale Moterra Neo EQ

  • Veil. pris: 67 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 750Wh
  • Display: Bosch Kiox 300 w/ LED remote
  • Rekkevidde: Opptil 175 km
  • Gir:Shimano Deore M6100, 12-speed
  • Bremser: Shimano MT400 hydraulic disc, 180 mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver R, 150 mm
  • Bakdemper: RockShox Deluxe Select, DebonAir
  • Setepinne: Cannondale DownLow Dropper
  • Annet: Bagasjebærer, lykt foran/bak, støtte
  • Vekt: ca.26,5 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Moterra Neo EQ er noe helt spesielt. Utstyrt for å fungere ypperlig til cafe-besøket i byen, jobb-pendlingen i hverdagen og eventyrene på kveld og i helgene. Denne el-sykkelen er klar for alt, og utstyrt med topp komponenter fra Shimano og Bosch har den kraft nok til å holde det gående hele dagen. Flyt gjennom stiene, og ta med deg det du trenger på den integrerte bagasjebæreren.

3. Cannondale Trail Neo 2


Kjøp her
Cannondale Trail Neo 2

Cannondale Trail Neo 2

  • Veil. pris: 49 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 625Wh
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde: Opptil 140 km
  • Gir: Shimano Deore M4100, 10-speed
  • Bremser: Shimano MT400 hydraulic disc, 180 mm
  • Gaffel: RockShox Judy Gold, 100 mm
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Trail Neo 2 bygger på den samme solide plattformen som storebroren Trail Neo 1, men har et litt mindre batteri (og dermed rekkevidde), og en litt rimeligere utstyrspakke. Den benytter fremdeles den solide Bosch Performance Line CX-motoren, en solid dempegaffel, pålitelig drivverk og kraftige bremser.

4. Superior eXP 8089


Kjøp her
Superior eXP 8089

Superior eXP 8089

  • Veil. pris: 42 900,-
  • Motor: Shimano STEPS EP800, 36V, 250W, 85Nm
  • Batteri: DARFON 2A, 504 Wh, integrated
  • Display: SHIMANO SC-E5000, Clamp band
  • Rekkevidde: Opptil 100 km
  • Gir: Shimano Deore RD-M5100, 11-speed
  • Bremser: Shimano BL-M4100/BR-MT420, hydraulic disc
  • Gaffel: RockShox Judy Silver TK, 120 mm
  • Vekt: ca.21,8 kg
  • Kort oppsummert: Superior eXP 8089 byr på en godt utstyrt elektrisk terrengsykkel der fokuset ligger på mye kraft, og godt driftssikkert utstyr. Shimano sin kraftigste motor sørger for å levere mengder med kraft, mens den moderne geometrien gir deg flyt og lekenhet både i tekniske klatringer og utforkjøringer. Batteriet er noe begrenset sammenlignet med de kraftigste elsyklene, men prisen er til gjengjeld meget god.

5. Cannondale Trail Neo 4


Kjøp her
Cannondale Trail Neo 4

Cannondale Trail Neo 4

  • Veil. pris: 33 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line Cruise 250W 65nm
  • Batteri: Bosch Powertube 500Wh
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde: Opptil 80 km
  • Gir: Shimano Alivio, 9-speed
  • Bremser: Shimano MT200 hydro disc, 180/180 mm
  • Gaffel: SR Suntour XCM, 100 mm
  • Vekt: ca.22,5 kg
  • Kort oppsummert: Ønsker du en elsykkel som faktisk leverer kvalitetsfølelse uten å blakke lommeboka fullstendig? Cannondale Trail Neo 4 er et godt alternativ som balanserer komfort, tekniske egenskaper og pris på en ypperlig måte. Performance Line Cruise 250W motor og et 500W batteri sørger for et kraftig system som gir deg støtte opptil 80 km, og geometrien gjør den lettkjørt og stabil i variert terreng. Best egnet for grus/asfalt, traktorveier og fine stier.

6. Birk E-SUV


Kjøp Birk E-SUV

Kjøp Birk E-SUV LowStep
  • Veil. pris: 44 900,-
  • Motor: Shimano EP8 center-motor, 250W, 85Nm
  • Batteri: Darfon 720Wh, intergrated
  • Display: Shimano SC-E5003
  • Rekkevidde: Opptil 150 km
  • Gir: Shimano Deore, 12-speed
  • Bremser: Shimano MT420/410 hydrauliske skivebremser
  • Gaffel: Rock Shox Recon Silver TK, 120 mm
  • Annet: Skjermer, bagasjebrett, støtte og lykter
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Birk E-SUV er en elektrisk terrengsykkel som er modifisert for bruk i byen. Den er utstyrt med skjermer, lykter og bagasjebrett og er forberedt på alt fra korte turer til butikken, eller jobb, til lange eventyr i helgene. E-SUV er solid bygget, og klar for alt den urbane jungelen kan by på av brostein, fortauskanter og trikkeskinner. Og ikke minst, det solide EP8-systemet koblet med et stort 720Wh batteri sørger for at du kan holde det gående lenge uten å bekymre deg for mangel på kraft. En «alt i ett sykkel» som takler det meste utenom grovt terreng og utfordrende stier.

El-hybridsykler


1. Cannondale Tesoro Neo X2


Kjøp her
  • Veil. pris: 41 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line, Smart System, 25km/h
  • Batteri: Bosch PowerTube 625Wh
  • Display: Bosch Intuvia w/LED remote
  • Rekkevidde: Opptil 140 km
  • Gaffel: SR Suntour Mobie A32, 63 mm
  • Gir: Shimano Deore M4120, 10-speed
  • Bremser: Shimano MT400 hydraulic disc, 180/180 mm
  • Lys: Integrert for- og baklys.
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer
  • Vekt: ca.25 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Tesoro Neo X2 er en allsidig elsykkel som passer til både bykjøring og lengre turer. En solid Bosch Performance Line Speed 250W motor og et 500Wh batteri gir mye kraft og lang rekkevidde. Sykkelen er også utstyrt med bagasjebrett, lys, skjermer og støtte, og klargjort til daglig bruk. Dempegaffel i front for ekstra komfort.

2. Giant DailyTour E+ 2 RT LDS


Kjøp her
Giant DailyTour E+ 2 RT LDS

Giant DailyTour E+ 2 RT LDS

  • Veil. pris: 34 999,-
  • Motor: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
  • Batteri: EnergyPak Smart 500Wh
  • Rekkevidde: 180 km
  • Gaffel: SR Suntour NEX E25, lockout, 63 mm
  • Girskifter: Shimano Nexus, 8-speed Revoshift
  • Bremser: Shimano MT200, hydraulic disc
  • Display: RideDash Evo
  • Lys: Axa Blueline 30 front LEDAxa Blueline rear LED
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer
  • Vekt: ca.29,5 kg
  • Kort oppsummert: Giant DailyTour E+ 2 RT LDS er en allsidig og praktisk elsykkel som passer til alt. fra daglig pendling til lengre eventyr. Den har automatisk tråkkehjelp og en rekke ekstrautstyr, inkludert støtte, lykter, skjermer og bagasjebrett. Sykkelen har 8-gir innbygget i navet med pedalbremse og hydrauliske skivebremser foran og bak. En liten dempegaffel i front og oppreist geometri bidrar til høy komfort. Lang rekkevidde.

3. Cannondale Mavaro Neo 2 LowStep


Kjøp her
Cannondale Mavaro Neo 2 LowStep

Cannondale Mavaro Neo 2 LowStep

  • Veil. pris: 55 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 750W
  • Rekkevidde: Opptil 175km
  • Gaffel: Cannondale HeadShok, 50 mm
  • Gir: Nexus 5-speed internal gear hub
  • Bremser: Tektro M535 4-piston hydraulic disc, 203/203 mm
  • Display: Bosch Kiox 300 w/ LED remote
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Ypperlig pendlersykkel/tursykkel med nok kraft til å takle de seigeste bakkene og distansene. Bosch sin toppmotor og største batteri sørger for lang rekkevidde, og geniale Kiox 300-displayet gjør betjeningen enkel. Innebygde gir for problemfri og enkel giring, og integrert 50 mm demping i front for ekstra komfort. Cannondale Mavaro Neo 2 LowStep gir deg alt du trenger for en behagelig og moro sykkelopplevelse.

4. Birk E-ONE


Kjøp Birk E-ONE LowStep

Kjøp Birk E-ONE
Birk E-ONE

Birk E-ONE

  • Veil. pris: 33 900,-
  • Motor: Shimano Steps E6100 motor, 60 Nm, 250W
  • Batteri: Darfon, 630Wh
  • Rekkevidde: Opptil 185 km
  • Gaffel: RST Volant-15, Remote lockout, 80 mm
  • Gir: Shimano Deore, 10-speed
  • Bremser: Shimano MT410, hydraulic disc, 180 mm
  • Display: Shimano SC-E5000
  • Annet: Skjermer, bagasjebrett og lykter
  • Vekt: ca.28.2 kg
  • Kort oppsummert: Birk E-ONE er en komfortabel og stilig elsykkel med ekstra god rekkevidde. Godt utstyrt med en Shimano Steps E6100 motor og et integrert 630 Wh batteri fra Darfon som gir ca. 185 km rekkevidde. Sykkelen er klargjort med skjermer, lykter og bagasjebrett, og passer for alt fra daglig transport til lange helgeturer med bagasje.

5. Cannondale Adventure Neo 2 EQ


Kjøp her
Cannondale Adventure Neo 2 EQ

Cannondale Adventure Neo 2 EQ

  • Veil. pris: 36 999,-
  • Motor: Bosch Active Line Plus
  • Batteri: Bosch PowerTube 500Wh
  • Rekkevidde: 150 km
  • Gaffel: SR Suntour Mobie A32, 63mm
  • Gir: Shimano Alivio, 9-speed
  • Bremser:Shimano MT200 hydraulic disc, 180/160mm
  • Display: Bosch Purion
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Cannondale Adventure Neo 2 EQ er en velutstyrt og solid el-hybridsykkel som passer til alt fra bysykling, grusveier, pendling og eventyr. Utstyrt med en kraftig Bosch Active Line Plus motor og et 500Wh batteri leverer den nok kraft til seige motbakker og en rekkevidde på opptil 150 km. Adventure Neo 2 EQ har en oppreist kjørestilling og er utstyrt med en dempende gaffel og setepinne for økt komfort. Leveres med skjermsett, støtte, bagasjebærer og lykter. En flott sykkel for deg som ønsker en komfortabel og praktisk elektrisk sykkel til variert bruk.

6. Haibike Trekking 4


Kjøp her
Haibike Trekking 4

Haibike Trekking 4

  • Veil. pris: 35 999,-
  • Motor: Yamaha, PW-TE System, 250W, 60 Nm
  • Batteri: Yamaha 500 Wh
  • Rekkevidde: 
  • Gaffel: SR Suntour, NEX E25, 63 mm
  • Gir: Shimano Alivio, 9 gir
  • Bremser: Alhonga, DXR1806, 180 mm, Hydraulic disc brakes
  • Display: Yamaha, Side Switch, LCD, 7 funksjoner
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Haibike Trekking 4 passer for både by- og tursykling, og ikke minst pendling. Yamaha PW-TE motor som gir jevn og kraftig akselerasjon og et integrert 500Wh batteri gir god rekkevidde. Sykkelen er også utstyrt med bagasjebrett, lys, skjermer og støtte, og er klargjort for daglig bruk.

7. Diamant Volt Avenue Bosch


Kjøp her
Diamant Volt Avenue Bosch

Diamant Volt Avenue Bosch

  • Veil. pris: 34 999,-
  • Motor: Bosch ActiveLine Plus 50 Nm
  • Batteri: Bosch Powertube 500Wh integrert batteri
  • Rekkevidde:
  • Gaffel: SR Suntour 63 mm
  • Gir: Shimano Nexus 7
  • Bremser: Shimano MT200 hydrauliske skivebremser
  • Display: Bosch Intuvia
  • Lys: Integrert for- og baklys (Spanninga)
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte, lås
  • Vekt:

Kort oppsummert: Diamant Volt Avenue Bosch er en godt utstyrt el-hybridsykkel med et allsidig unisex design med lavt innsteg for enkel av- og påstigning. Sykkelen kommer med kvalitetskomponenter som Bosch ActiveLine Plus motor og Bosch Powertube batteri på 500Wh, som sammen sørger for godt med kraft og god rekkevidde. Diamant Volt Avenue Bosch kommer med et enkelt og driftssikkert Shimano Nexus 7-delt avgir, heldekkende kjedekasse og effektive bremser. I tillegg leveres sykkelen med heldekkende skjermer, integrert for- og baklys, støtte og bagasjebærer. Diamant Volt Avenue Bosch er med andre ord en super elsykkel til turer og pendling på både grus og asfalt.


7. Diamant Volt Union Go / Go FSD


Kjøp her
  • Veil. pris: 26 999,-
  • Motor: BAFANG M400 80Nm
  • Batteri: PHYLION 400Wh 36V/11Ah
  • Rekkevidde:
  • Gaffel: SR Suntour NEX DS HLO, 63 mm vandring
  • Gir: Shimano Acera, 8-delt
  • Bremser: Tektro HD-M275, hydraulic, 160 mm
  • Display: BAFANG Led
  • Lys: Ikke inkludert
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte, justerbart stem
  • Vekt: 20,6 kg

Kort oppsummert: Diamant Volt Union Go er en enkel og grei elsykkel som passer godt for både tur og pendling. Den har en driftssikker BAFANG M400 krankmotor som gir deg opptil 80 Nm i dreiemoment (opplevd 60 Nm) og et PHYLION batteri på 418 Wh som gir deg god rekkevidde. Volt Union Go benytter et 8-delt Shimano Altus girsystem som gir deg jevn og presis giring, samt en dempergaffel som gjør at du kan kjøre komfortabelt på ujevnt underlag. Sykkelen er utstyrt med heldekkende skjermer, bagasjebærer med AVS-klikksystem som gjør det enkelt å feste avtakbare vesker eller kurver, kraftig støtte og justerbart stem. Diamant Volt Union Go er en elsykkel som kombinerer kvalitet, ytelse og design til en god pris.


Grussykkel / Gravelbike / Gravelsykkel


1. Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty


Kjøp her
Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty

Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty

  • Veil. pris: 71 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 500Wh
  • Lader: Bosch 4A
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde: Opptil 176 km
  • Vekt: ca.18 kg
  • Kort oppsummert: Topstone Neo Carbon 3 Lefty gir deg det beste fra landeveissykkelen og grusraceren og forener det i en herlig innpakning som tar deg langt – raskt og komfortabelt. Dette råskinnet kommer med en dempegaffel med 30 mm vandring for maksimal komfort, og er klargjort for heve-/senkepinne. Og så klart, Bosch sin kraftigste motor, et stort 500Wh integrert batteri, pålitelig Shimano GRX 812 girgruppe og kraftige hydrauliske skivebremser.

2. Rock Machine Gravelride e700 Di2


Kjøp her
Rock Machine Gravelride e700 Di2

Rock Machine Gravelride e700 Di2

  • Veil. pris: 49 900,-
  • Motor: Shimano EP8 motor, 85 Nm
  • Batteri: DARFON, 36V, 504 Wh, integrert
  • Display: SHIMANO SC-EM800
  • Rekkevidde: Opptil 120 km
  • Gir: Shimano GRX Di2 1×11, elektronisk drivverk
  • Bremser: SHIMANO ST-RX815/BR-RX810, hydraulic disc brake
  • Annet: SR Suntour dempegaffel (50 mm vandring), heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.19,9 kg
  • Kort oppsummert: Et råskinn av en grusracer, utstyrt med Shimano Steps EP8-motor, dempegaffel og GRX Di2 elektronisk gir. Rock Machine Gravelride e700 Di2 har også en lett aluminiumsramme, helintegrert batteri og monteringspunkter for bagasjebrett, støtte, skjermer og annet utstyr. Prikken over «i-en» er heve-/senkepinnen og den lekne geometrien. Et beist som takler alt fra rød løper til rød løype i terrenget!

3. Gekko Flash Factory GRV


Kjøp her
Gekko Flash Factory GRV

Gekko Flash Factory GRV

  • Veil. pris: 44 999,-
  • Motor: Fazua
  • Batteri: Fazua 252Wh
  • Display: Fazua
  • Rekkevidde: Opptil 140 km
  • Gir: Shimano RX 810, 9-girs drivverk
  • Bremser: Shimano RX 400
  • Vekt: –
  • Kort oppsummert: Den tøffeste el-sykkelen på markedet? Flash Factory GRV lar deg utforske både asfalt- og grusveier, og byr på en topp utstyrsgruppe (Shimano RX810), en lett og solid ramme og gaffel, og en enda sprekere Fazua lettvekts motor på 252Wh. Dette er sykkelen for deg som ønsker å utforske evigheten, som vil sykle lett, langt og raskt. Og ikke minst se uforskammet bra ut!

4. BMC Roadmachine AMP THREE


Kjøp her
BMC Roadmachine AMP THREE

BMC Roadmachine AMP THREE

  • Veil. pris: 66 000,-
  • Motor: Mahle X20, 250 W, 25 Nm
  • Batteri: Mahle iX350, 350 Wh
  • Lader: Mahle X20 Active Charger
  • Display: Mahle Head Unit
  • Rekkevidde: Opptil 140 km med 3000 høydemeter
  • Gir: Shimano 105, 2 x 11
  • Bremser: Shimano 105, hydrauliske skivebremser
  • Vekt: ca.18 kg
  • Kort oppsummert: Drømmer du om å fly over asfaltlandet raskere enn vinden? BMC Roadmachine AMP THREE kan være verktøyet som gjør det mulig. Her får du en solid Mahle-motor med et batteri som gir deg rekkevidde på hele 140 km med 3000 høydemeter stigning, driftssikker og presis Shimano 105-girgruppe, og ikke minst solide skivebremser. Om du bare ønsker å «sykle vanlig» kan du slå av motoren, og sykkelen er lett nok til og føles som en tradisjonell landeveissykkel. En herlig doning av elsykkel som byr på mye moro!

Fulldempet elsykkel


1. Specialized Turbo Levo Comp Alloy NB


Kjøp her
Specialized Turbo Levo Comp Alloy NB

Specialized Turbo Levo Comp Alloy NB

  • Veil. pris: 80 000,-
  • Motor: Specialized Turbo Full Power System 2.2 Motor, 90 Nm, 565W
  • Batteri: Specialized M3-700, Integrated battery, 700Wh
  • Display: Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth, w/Handlebar remote
  • Rekkevidde:
  • Gir:SRAM GX Eagle, 12-speed
  • Bremser: SRAM Code R, 200mm
  • Gaffel: Fox Rhythm 36, 150/160 mm
  • Bakdemper: FOX DPS Performance Series, 150 mm
  • Setepinne: X-Fusion Manic, heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Specialized Turbo Levo Alloy kombinerer kjørekvalitet, kraft og rekkevidde i en gjennomført elsykkel for den «kresne» terrengsyklisten. Her får du timesvis med moro takket være en råsterk motor, et stort batteri og et smart grensesnitt. Blandede hjulstørrelser med et 27,5″ hjul bak og 29″ foran gir en kvikk og smidig sykkel, samt bedre kontroll i tekniske partier. Levo tilbyr også seks ulike geometri innstillinger slik at du enkelt kan optimalisere ytelsen etter kjørestil og terrenget. Her får du full pakke – fra første tråkk!

2. Specialized Turbo Levo Alloy


Kjøp her
Specialized Turbo Levo Alloy

Specialized Turbo Levo Alloy

  • Veil. pris: 69 000,-
  • Motor: Specialized Turbo Full Power System 2.2 Motor, 90 Nm, 565W
  • Batteri: Specialized M3-500, Integrated battery, 500Wh
  • Display: Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth, w/Handlebar remote
  • Rekkevidde: Opptil 175 km
  • Gir: SRAM SL SX, 12-speed
  • Bremser: SRAM Guide RE, S1-S3: 200mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver, 160 mm
  • Bakdemper: RockShox Deluxe Select R, 150 mm
  • Setepinne: TranzX dropper, heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Specialized Turbo Levo Alloy bygger på den samme plattformen som Levo Alloy NB, men kommer med et mindre batteri og en litt rimeligere utstyrspakke. Likevel, du får de samme kvalitetene som appellerer til den kresne terrengsyklisten. Her får du timesvis med moro takket være en råsterk motor og Turbo Connect Unit som gir en jevn og sømløs forsterkning av innsatsen din (4x!). Blandede hjulstørrelser med et 27,5″ hjul bak og 29″ foran gir en kvikk og smidig sykkel, samt bedre kontroll i teknisk m krevende partier. Levo tilbyr også seks ulike geometri innstillinger slik at du enkelt kan optimalisere ytelsen etter kjørestil og terrenget.

3. Cannondale Moterra Neo 4


Kjøp her
Cannondale Moterra Neo 4

Cannondale Moterra Neo 4

  • Veil. pris: 59 999,-
  • Motor: Shimano EP8, 85Nm
  • Batteri: Shimano BT-E8036, 630Wh
  • Display: Shimano SC-EM800, Bluetooth kompatibel
  • Rekkevidde: Opptil 125 km
  • Gir:SRAM SX Eagle, 12-speed
  • Bremser: TRP Slate G4 4 Piston hydraulic disc, 200/200 mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver R, 150m, Solo Air
  • Bakdemper: RockShox Deluxe Select R, DebonAir, 150 mm
  • Setepinne: TranzX dropper heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.25.9 kg
  • Kort oppsummert: Svært kraftig og lettmanøvrert elsykkel utstyrt med Shimano EP8-drivsystem med 85 NM, et stort 630Wh batteri, driftssikker SRAM SX Eagle-girgruppe og kraftige TRP Slate hydrauliske skivebremser. Justerbar heve-/senkepinne og 150 mm vandring. Moterra Neo 4 er allsidig som få, og klar for absolutt alt.

4. Gekko Force AMT ION


Kjøp her
Gekko Force AMT ION

Gekko Force AMT ION

  • Veil. pris: 64 999,-
  • Motor: Shimano EP800
  • Batteri: Shimano BTE 8036, 630Wh
  • Display: Shimano EP8
  • Rekkevidde: Opptil 100 km
  • Gir: Shimano SLX, 12-girs drivverk
  • Bremser: Shimano SLX
  • Gaffel: Manitou Mezzer Expert 140 mm
  • Bakdemper: Manitou Mara Inline, 140 mm
  • Setepinne: SDG Tellis 125/150 mm Travel
  • Vekt: ca.25 kg
  • Kort oppsummert: Kraftig fulldempet elsykkel med Shimano sin kraftige EP8 elmotor på hele 85Nm og et stort 630Wh batteri. Shimano SLX 12-girs drivverk, hydrauliske skivebremser og 140 mm vandring fremme/bake gjør Gekko Force AMT ION klar for de groveste stiene og utfordrende terreng.

5. Birk E-FURIOUS


Kjøp her
Birk E-FURIOUS

Birk E-FURIOUS

  • Veil. pris: 49 900,-
  • Motor: Shimano EP8 motor, 85 Nm, 250W
  • Batteri: Darfon 630Wh, integrert
  • Display: Shimano SC-E5003
  • Rekkevidde: Opptil 130 km
  • Gir: Shimano Deore 1 x 11 gir
  • Bremser: Hydraulic disc, 203/203 mm
  • Gaffel: RockShox 35 Gold, 160mm
  • Bakdemper: Rock Shox Delux Select, DebonAir, 150 mm
  • Setepinne: Kind Shock e20i dropper post
  • Vekt: 25,1 kg
  • Kort oppsummert: Gjennomført solid og kraftig fulldempet e-terrengsykkel myntet på deg som ønsker noe som takler «alt». Driftssikker Shimano EP8 drivsystem, et stort 630Wh batteri med lang rekkevidde, trofast Shimano Deore-girgruppe og hydrauliske skivebremser.  160 mm demping foran og 150 mm bak gjør at du kan slippe deg løs i utforkjøringene. En ekte allrounder til variert bruk.

6. Cannondale Moterra Neo 5


Kjøp her
Cannondale Moterra Neo 5

Cannondale Moterra Neo 5

  • Veil. pris: 49 999,-
  • Motor: Shimano STEPS DU-E7000 250W
  • Batteri: Shimano STEPS BT-E8035, 504Wh
  • Display: Shimano SC-E7000, Bluetooth kompatibel
  • Rekkevidde: Opptil 100 km
  • Gir: Shimano Deore M6000, 10-speed
  • Bremser: Shimano MT200 hydraulic disc, 180/180 mm
  • Gaffel: SR Suntour XCR LO Boost 29, 140mm
  • Bakdemper: X-Fusion 02 Pro RL, Rebound and Lockout, 150 mm
  • Setepinne: TranzX dropper heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Kraftig og lettmanøvrert elsykkel utstyrt med Shimano E7000-drivsystem med 60 NM, 504Wh batteri, driftssikker Shimano Deore-girgruppe og gode Shimano MT200 hydrauliske skivebremser. Justerbar heve-/senkepinne og 140 mm vandring. Noe mindre kraftig enn Moterra Neo 4, men fremdeles lettkjørt og en solid stisykkel.

Alt du må vite om elsykkel

Under får du vite i detalj det meste som er verdt å vite rundt elsykkel. Guiden er relativt omfattende, og feil kan forekomme ettersom de ulike produsentene med jevne mellomrom oppdaterer systemene sine. Likevel, tar du deg tid til å fordøye hele sulamitten, blir du rimelig godt oppdatert på elsykkel-fronten.

Hva skiller de ulike motorene?

Det finnes flere typer motorer for elsykler, og de har hver sine fordeler og ulemper. De fleste elsykler bruker enten midtmotor, front-nav motor eller bak-nav motor.

Bosch Performance Line

Midtmontert motor er det kraftigste og mest stabile.

  • Midtmotor/krankmotor er når motoren er plassert midt på sykkelen, ved pedalene. Denne typen motor hjelper deg å tråkke ved at den driver bakhjulet via kjedet, og gir deg følelsen av å trø på en vanlig sykkel. Den har god balanse og stabilitet og utnytter girene på sykkelen effektivt. Den gjør det også mye lettere å avmontere for- og bakhjul. Midtmotor er godt egent for terrengsykling, krevende stigninger og tung last. Ulempen med midtmotorer er at den kan være dyrere, tyngre å slite mer på kjede og gir enn andre typer.
  • Fronthjul motor er når motoren er plassert i navet på forhjulet. Dette er den rimeligste og ofte enkleste motortypen. Navmotoren er enkel å montere og vedlikeholde, og passer godt til bysykling, korte turer og flatt terreng. Ulempen med navmotor er at den som regel er mindre kraftig og effektiv, og at den kan bli framtung slik at sykkelen lett spinner når du sitter med tyngden bak på setet. I tillegg vil vekten foran kunne gjøre forhjulet mer utsatt for skader som punkteringer og felgskader.
  • Bakhjuls motor er når motoren er plassert i navet på bakhjulet. En bakhjulsmontert motor gir en skyve-effekt som kan føles mer naturlig og kraftfull enn en forhjulsmontert motor. Den gir også bedre grep på løst underlag, er mer diskret, og støyer mindre enn en krankmontert motor. Bakhjulsmotor gjør det også enkelt å montere/demontere forhjulet, men er desto mer komplisert å demontere når bakhjulet må av. Andre ulemper er at sykkelen kan bli baktung, det kompliserer vedlikeholdet, og at girvalget gjerne begrenses.

Sykkelprodusentene velger som regel motor ut fra sykkelens funksjon og bruksområde. Det finnes nemlig ikke en motor som er best til alt, og der er også noe av grunnen til at de ulike merkene har så mange alternativer tilgjengelig.

Det er også mulig å bygge om en vanlig sykkel til en elsykkel ved hjelp av et ombyggingssett som inneholder en motor, et batteri, en kontroller og en display. Et eksempel på et slikt sett er Bafang BBS02, som har en toppeffekt på 900 watt og et 36 volts batteri på 17,5 Ah. Du må passe på at ombyggingssettet er innenfor gjeldende regelverk for elsykler i Norge.


Batteri og rekkevidde

Batteriet på en elsykkel kan være montert på forskjellige steder avhengig av sykkelens design og motorplassering. De vanligste stedene er:

  • På undersiden av rammen, noe som gir et lavt tyngdepunkt og en pent og integrert design.
  • På bagasjebrettet, noe som gir god plass til andre ting på rammen og enkel tilgang til batteriet.
  • På skråstangen, eller overrøret, noe som gir god balanse og en sentral plassering.

Batteriet kan som regel tas av sykkelen for lading eller lagring, men noen modeller har fastmonterte batterier som må lades på sykkelen. Fordelen med å kunne fjerne batteriet er at det reduserer risikoen for at sykkelen blir stjålet, samt at du kan ha flere batterier som du bytter på å bruke/lade.

Batteriet bør lades i romtemperatur og ikke utsettes for ekstrem varme eller kulde. Det bør heller ikke lagres fulladet, eller utladet over lengre tid .

Størrelsen på batteriet er avgjørende for hvor langt du kan sykle på en full ladning. Størrelsen på batteriet måles i watt-timer (Wh), som er produktet av spenningen (V) og kapasiteten (Ah). Jo høyere Wh, jo mer energi kan batteriet lagre og levere, og desto lengre rekkevidde.

I tillegg til selve batteristørrelsen vil rekkevidden til batteriet avhenge av faktorer som assistansenivå, topografi, temperatur, brukervekt og kjørestil. De ulike produsentene har som regel en kalkulator som kan brukes til å estimere rekkevidden basert på flere av disse variablene.

Enkelte elsykler har mulighet for å utvide batterikapasiteten ved å montere en ekstra batteripakke utenpå rammen. Dette gir deg enda lenger rekkevidde, men også mer vekt.

el-sykkel guide

Foto: Shimano


Kraft (Watt) og dreiemoment

Når det snakkes om dreiemoment (torque) i forbindelse med elsykkel og en sykkelmotor, menes det hvor mye kraft motoren kan gi for å hjelpe deg å rotere pedalene. Jo høyere dreiemoment, jo lettere blir det å sykle i bratte bakker, eller med tung last. Dreiemoment måles i newtonmeter (Nm) og varierer mellom ulike motorer og assistansenivåer

Dreiemoment er ikke det samme som effekt. Effekt måles i watt (W) og angir hvor mye energi motoren bruker per tidsenhet. Effekt er et produkt av dreiemoment og rotasjonshastighet. Det betyr at en motor med høyt dreiemoment ikke nødvendigvis har høy effekt hvis den roterer sakte. På samme måte kan en motor med lavt dreiemoment ha høy effekt hvis den roterer fort.

Elektriske terrengsykler har gjerne motorer med et høyere dreiemoment (75-85 Nm) ettersom det gir mer kraft til å sykle bratte og krevende stier, samt hindringer som steiner og røtter. Det samme gjelder for større og tyngre transportsykler. En mindre og lettere elektrisk bysykkel eller landeveissykkel vil naturlig nok ikke ha det samme behovet for rå kraft.

I Norge (og de fleste land) er høyeste lovlige hastighet på elsykkel i dag 25 km/t, med en toleranse på 10 prosent. Det vil si at el-sykkelen kan ha en maksimal hastighet på 27,5 km/t før den blir regnet som en moped og må registreres og skiltes. El-sykkelen må også ha en motor som ikke gir mer enn 250 watt effekt og som slår seg av når du slutter å tråkke.

Det er likevel mulig å registrere kraftigere elsykler som har en høyere hastighet, eller effekt enn det som er tillatt for vanlige elsykler. Disse el-syklene må da klassifiseres som mopeder og følge de samme reglene som gjelder for dem. Det betyr at man må ha førerkort for moped, bruke hjelm, ha ansvarsforsikring og skilt på sykkelen. Man kan heller ikke sykle på fortau eller sykkelveier med disse el-syklene.

El-sykkel - Guide og kjøpsanbefalinger

Foto: Yamaha


Display og kontrollenhet

Så godt som alle elsykler tilbyr justerbar assistanse slik at du kan regulere hvor mye kraft motoren skal bistå med. Ved å skru av motoren (og assistansen) vil du kunne sykle som på en vanlig sykkel, og ved å øke motorkraften, vil du virkelig kunne nyte godt av el-sykkelens fordeler. Motorkraften justeres som regel via et display/kontrollenhet montert på styret.

Under ser du eksempel på tre av motorene fra Bosch, Shimano og Yamaha. De har ulike modeller og spesifikasjoner, men generelt kan man si at de har følgende justerbare nivåer av assistanse.

  • Bosch Performance Line CX: Flere nivåer som alle kan tilpasses gjennom eBike Flow appen: Race, Turbo, Auto, eMTB, Sport, Tour+, Tour og Eco. Eco gir 60% assistanse, Tour gir 140%, eMTB gir 140-340% avhengig av pedaltrykket, og Turbo gir 340%. Man kan bytte mellom nivåene ved hjelp av en bryter på styret som er koblet til en skjerm som viser batteristatus, hastighet og andre data.
  • Shimano EP8: Tre nivåer: Eco, Trail og Boost. Eco gir 30-70% assistanse, Trail gir 60-150%, og Boost gir 150-300%. Man kan bytte mellom nivåene ved hjelp av en bryter på styret som er koblet til en skjerm som viser batteristatus, hastighet og andre data. Man kan også tilpasse nivåene via en app på mobilen.
  • Yamaha PW-X3: Fem nivåer: Eco+, Eco, Standard, High og EXPW. Eco+ gir 50% assistanse, Eco gir 100%, Standard gir 190%, High gir 280%, og EXPW gir 360%. Man kan bytte mellom nivåene ved hjelp av en bryter på styret som er koblet til en skjerm som viser batteristatus, hastighet og andre data.

I tillegg til de ulike assistansenivåene er det viktig at el-sykkelen har en slags «Gåmodus / Walk Mode«. Et eksempel er Bosch Smart Walk Assist som gjør det lettere å trille en elsykkel ved at motoren yter en lav hastighet opp til 4 km/t mens funksjonen er aktivert. En elsykkel som ikke har denne funksjon vil raskt bli veldig tung å trille…

Det finnes etter hvert mange ulike typer computere til elsykler, og de varierer i funksjon, størrelse og plassering. Felles for nesten samtlige er en liten skjerm som viser informasjon om sykkelen, som for eksempel hastighet, batterinivå, distanse, tid og assistansenivå. De fleste computere har knapper, men noen av de mer avanserte har berøringsskjerm, og ikke minst en ekstra fjernkontroll på styret for enklere kontroll.

Noen computerne har også GPS, Bluetooth eller WiFi for å koble seg til en app for blant annet justering av ulike innstillinger, programvareoppdateringer, samt tredjeparts apper som gir mulighet for navigering, treningsveiledning, m.m..

Bosch tilbyr på samtlige av sine computere (bortsett fra Purion) eBike Lock System som lar deg låse sykkelen/deaktivere motorstøtten ved hjelp av appen på telefonen.

Som regel kommer syklene ferdig levert med en bestemt kontrollenhet/computer fra produsent, som for eksempel Bosch Purion, Bosch Intuvia eller Bosch Kiox. Disse har som nevnt ulike egenskaper, men har alle de samme grunnfunksjonene. De mest avanserte forsøker i større grad å etterligne en dedikert sykkelcomputer med navigering og sving-for-sving veiledning, men selv den rimeligste computeren gjør nytten. Dersom en elsykkel du er interessert i ikke kommer med den computeren du nødvendigvis skulle ønske deg, er det like greit å kjøpe en rimelig ekstern sykkelcomputer til noen hundre kroner. Sjekk for eksempel Garmin Edge-computerne.

Bosch eBike Nyon

Bosch eBike Nyon

Oversikt over displayer/computer

Bosch – Computer

Bosch har fire typer display for elsykler: Purion, Intuvia, Kiox og Nyon. Her er noen av hovedforskjellene mellom dem:

  • Purion er den enkleste og mest minimalistiske computeren fra Bosch. Den er integrert i styret og viser bare de viktigste opplysningene som hastighet, batterinivå, distanse og kjøremodus. Purion har to knapper for å bytte mellom modus og skjermbilder.
  • Intuvia er en mer avansert og brukervennlig computer som kan festes på styret med en brakett. Den har en større skjerm som viser mer informasjon som gjennomsnittshastighet, maksimalhastighet, kaloriforbruk, klokke og temperatur. Den har også en separat kontrollenhet på styret som gjør det enkelt å betjene computeren uten å slippe styret. Intuvia har også en USB-port for å lade telefonen eller andre enheter. Intuvia støtter eBike Lock systemet.
  • Kiox er den mest sportslige og robuste computere fra Bosch. Den har en kompakt og fargerik skjerm som viser enda mer informasjon som hjertefrekvens, kadens, høydemeter og GPS. Den kan også kobles til smarttelefonen via Bluetooth eller WiFi for å bruke apper som eBike Connect, komoot, Apple Health og Strava. Kiox kan betjenes med LED Remote eller Mini Remote på styret, samt ta i bruk eBike Lock systemet som låser sykkelen fra telefonen.
  • Nyon er den mest allsidige og intelligente computeren fra Bosch. Den har en stor berøringsskjerm som fungerer som en alt-i-ett sykkelcomputer. Den har alle funksjonene til Kiox, pluss navigasjon, ruteplanlegging, treningstips, varsler, musikkstyring, m.m.. Nyon kan også tilpasses etter egne preferanser og behov via eBike Connect appen, samt ta i bruk eBike Lock systemet.
Bosch Kiox

Bosch Kiox


Shimano – Computer

Shimano er en av de ledende produsentene av elsykkel systemer som består av en motor, et batteri, et display/kontroller. Det finnes ulike typer av Shimano elsykkel systemer for forskjellige bruksområder, som pendling, cargo og terrengsykling. Hvert system har sin egen computer som viser informasjon om hastighet, batterinivå, assistansenivå og annet. Noen av de mest populære Shimano elsykkel-computerne er:

  • SC-E6100: Trådløs sykkelcomputer tilpasset by- og hybridsykling med Shimano Steps E6100 motor. Den har en 2,7″ fargedisplay som viser informasjon om hastighet, distanse, batterinivå, assistansenivå og tid. Den har også trådløs kommunikasjon med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth.
  • SC-E7000: Trådløs sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS E7000-systemet. Den har en 1,4″ skjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet, girposisjon og rekkevidde. Den har også trådløs kommunikasjon med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth. SC-E7000 er mer kompakt og lavprofilert enn SC-E6100, noe som gjør den mer egnet for MTB-kjøring.
  • SC-EM800 (EP8): Trådløs sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS EP8-systemet. Den har en 1,6″ skjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet, girposisjon og rekkevidde. Den har også trådløs kommunikasjon med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth. Den er enda mer kompakt og lavprofilert enn SC-E7000, noe som gjør den ideell for MTB-kjøring.
  • SC-E5000: En enkel og kompakt sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS E5000-systemet. Den har en 1,4″ skjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet og rekkevidde. Den fungerer også som en assistansebryter, som lar deg justere assistansenivået opp eller ned med store og lett tilgjengelige knapper.
  • SC-E8000: En lavprofilert sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS E8000-systemet. Den har en 1,6″ fargeskjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet, girposisjon og kadens. SC-E8000 kan også kommunisere trådløst med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth. Den lave profilen gjør den godt egnet til MTB-kjøring.
Shimano Steps EP801

Shimano Steps EP801


Yamaha – Computer

Yamaha har fire typer computer for elsykler: A, B, C og X. Her er noen av hovedforskjellene mellom dem:

  • Display X er den enkleste og minste computeren fra Yamaha. Den monteres direkte til sykkelens stem og gir et elegant og minimalistisk utseende til styret. Computeren har LED indikatorer for å indikere batteri- og assistansenivå, og USB port for å lade enheter. X støtter Bluetooth og ANT+ slik at den kan kobles til tredjeparts apper og andre sykkelcomputere (Garmin, Sigma, m.m.).
  • Display A er enkel og brukervennlig computer med en liten skjerm (1,7″) som viser info som hastighet, batterinivå, distanse og kjøremodus. Den har to knapper for å bytte mellom modus og skjermbilder. Ingen støtte for Bluetooth/ANT+.
  • Display B er en mer avansert og brukervennlig computer som kan festes på styret med en brakett. Den har en større skjerm (3″) som viser mer informasjon som gjennomsnittshastighet, maksimalhastighet, kadens, klokke, m.m. Den har også en separat kontrollenhet på styret som gjør det enkelt å betjene displayen uten å slippe styret. B har en USB-port for å lade telefonen eller andre enheter, men det er ingen støtte for Bluetooth/ANT+.
  • Display C er den mest allsidige og intelligente computeren fra Yamaha. Den har en stor fargeskjerm (2,8″) som fungerer som en alt-i-ett sykkelcomputer. Den har alle funksjonene til B, pluss muligheten til å ta i bruk tredjeparts apper via Bluetooth-tilkobling til telefonen, slik at du kan benytte apper for navigasjon, ruteplanlegging, treningstips, varsler, musikkstyring, etc..
Yamaha Display C

Yamaha Display C


Bafang – Computer

Bafang leverer et stort utvalg computere, og å nevne alle ville tatt et halvt år. Kort oppsummert tilbyr Bafang alt fra enkle LCD- og LED-computere til avanserte computere med støtte for Bluetooth og kommunikasjon gjennom mobilen slik at du kan koble den til Bafang Go+ appen som fungerer som en avansert sykkelcomputer.


Elsykkel motorer og batterier

Bosch – Motorer

Bosch har totalt åtte ulike elsykkel motorer hvorav de mest vanlige er: Performance Line CX, Performance Line CX Race Limited Edition, Performance Line Speed, Performance Line, Cargo Line, Active Line Plus og Active Line. Hvert system består av en motor, et batteri, en kontroller og en display.

De fleste av systemene tilbyr følgende moduser: Eco, Sport, Tour, Tour+, eMTB, Turbo og Auto, mens «Race» er eksklusivt for Performance Line CX Race Limited Edition, og «Cargo» er eksklusivt for Cargo Line.

  • Performance Line CX Race Limited Edition er en ny og begrenset utgave av Bosch sin elsykkel-motor for terrengsykling. Den har noen spesielle egenskaper som skiller den fra den vanlige Performance Line CX motoren, som eksklusiv Race modus (gir opptil 400% assistanse av egen pedalkraft), Extended Boost som hjelper deg å komme over store steiner og røtter, lavere vekt (2,75 kg vs 2,90 kg), samt et mer sporty design.
  • Performance Line CX er (foruten Race Limited Edition) den kraftigste og mest avanserte motoren fra Bosch. Den har et dreiemoment på 85 Nm, og er designet for terrengsykling og krevende stigninger. Det har seks assistansenivåer: Eco, Sport, Tour, Tour+, eMTB og Turbo, og kan yte maksimal 340% av egen pedalkraft. Det har også en egen eMTB-modus som automatisk tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft i ulike situasjoner.
  • Performance Line Speed er en kraftig motor for elsykler som kan nå en maksimal hastighet på 45 km/t. Den er designet for pendlere og raske turer, og gir langt mer kraft effekt enn tradisjonelle elsykkel motorer. Performance Line Speed har et maksimalt dreiemoment på 85 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt og fire assistansemoduser, inkludert en automatisk modus som tilpasser seg hastigheten og pedaltrykket. Line Speed kan yte maksimal 340% av egen pedalkraft.
  • Performance Line er et sporty og allsidig system som passer for både by- og turbruk. Det har et dreiemoment på 65 Nm og er lett og kompakt. Det har seks assistansenivåer: Eco, Tour, Tour+, Sport, eMTB og Turbo, og kan yte maksimal 340% av egen pedalkraft. Det har også en egen Auto-modus som automatisk veksler mellom Tour og Turbo avhengig av terrenget og gir optimal kraft i ulike situasjoner.
  • Bosch Cargo Line er en kraftig motor for el-lastesykler og designet for å transportere tunge varer, eller personer. Den leverer svært mye støtte og høy komfort i alle situasjoner takket være et høyt maksimalt dreiemoment på 85 Nm og en kontinuerlig effekt på 250 watt. Cargo Line har seks assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, eMTB, Turbo og en Cargo-modus som kan yte maksimat´l 400% av egen pedalkraft. Bosch eBike ABS system gir optimal bremsestøtte og større sikkerhet selv når lastesykkelen er fullastet.
  • Active Line Plus er et komfortabelt og stillegående system med et dreiemoment på 50 Nm som passer for hverdagsbruk og rolige turer. Det har fire assistansenivåer: Eco, Tour, Sport og Turbo, og kan yte maksimal 270% av egen pedalkraft. Det gir lett og behagelig assistanse med lavt støynivå, og en rolig og balansert oppstart.
  • Active Line er det enkleste og rimeligste systemet fra Bosch. Det har et dreiemoment på 40 Nm, og er ideelt for bysykling og korte turer. Det har fire assistansenivåer: Eco, Tour, Sport og Turbo, og kan yte maksimal 250% av egen pedalkraft. Det gir lett og behagelig assistanse med lavt støynivå, og en rolig og balansert oppstart.
Bosch Performance Line

Bosch Performance Line CX


Bosch – batterier

Størrelsen på batteriene til Bosch elsykler varierer fra 300 Wh til 750 Wh, avhengig av modell og type.

Bosch har tre hovedtyper av batterier: PowerPack, PowerTube og DualBattery.

  • PowerPack er et eksternt batteri som kan festes på rammen eller bagasjebrettet. Det er lett å ta av og på, og kan lades både på og utenfor sykkelen. Det finnes i størrelsene 300 Wh, 400 Wh, 500 Wh, 545 Wh og 725 Wh.
  • PowerTube er et integrert batteri som er skjult i rammen. Det gir sykkelen et elegant og diskret utseende. Det kan også lades både på og utenfor sykkelen. Det finnes i størrelsene 400 Wh, 500 Wh, 625 Wh og 750 Wh.
  • DualBattery er en kombinasjon av to batterier som gir dobbelt så mye kapasitet. Det kan være to PowerPacks, to PowerTubes eller en av hver. Det gir deg mulighet for å sykle enda lenger uten å lade. Det finnes i størrelsene 800 Wh, 1000 Wh og 1250 Wh.

Shimano – Motorer

Shimano har seks elsykkel motorer: EP8, EP6, E8000, E7000, E6100 og E5000. Hvert system består av en motor, et batteri, en kontroller og et display. EP8 og EP6 har i tillegg AUTO SHIFT og FREE SHIFT – to teknologier som gjør det mulig å skifte gir på en elsykkel uten å tråkke.

AUTO SHIFT er et automatisk girskiftende system som bruker hastighet og app-innstillinger for å velge det optimale giret til enhver anledning. Det gir et komfortabelt og jevnt tråkk gjennom hele turen, og eliminerer stresset med å skifte gir. Det passer for elektriske by og trekking sykler som brukes til cruising og hverdagsbruk.

FREE SHIFT er et manuell girskiftende system som lar deg skifte gir mens du ruller uten å tråkke. Det gir deg mer kontroll og flyt når du sykler i krevende terreng, som svinger og nedoverbakker. Det passer for e-MTB sykler som brukes til stisykling og eventyr.

Begge teknologiene er kompatible med Di2 elektronisk girsystem fra Shimano og kan aktiveres og tilpasses med E-TUBE PROJECT appen. Du kan også skifte manuelt når som helst hvis du vil overstyre det automatiske systemet.

Shimano FINE TUNE er en funksjon som lar deg justere innstillingene på sykler med Shimano Di2 elektroniske girsystem. Du kan for eksempel endre:

  • Girskiftehastighet: Du kan velge hvor raskt girene skal skifte når du holder inne girskifteren.
  • Multishift: Du kan velge om du vil skifte flere gir om gangen når du holder inne girskifteren, og hvor mange gir du vil skifte.
  • Synkronisert giring: Du kan velge om du vil la systemet automatisk skifte mellom for- og bakgir for å gi deg den optimale girutvekslingen.
  • Knappfunksjoner: Du kan tilpasse hvilke knapper som gjør hva, for eksempel om du vil bytte retning på girskiftet eller bruke knappene til andre funksjoner som lys eller fjernkontroll.

FINE TUNE kan utføres gjennom Shimano E-tube project appen som kan lastes ned på mobilen, via en PC, eller en dedikert enhet kalt PCE1 eller PCE02.

For de fleste av motorene nevnt under kan innstillinger som assistansenivå, startmodus, skiftehastighet og mer, tilpasses gjennom E-tube project appen til Shimano.

Oversikt over Shimano motorene

  • Shimano EP8 (EP801) er den nyeste og kraftigste motoren fra Shimano og erstatter E8000 (tilsvarer Performance Line CX). Den har et dreiemoment på 85 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Sammenlignet med E8000 har den høyere dreiemoment, lavere vekt, lavere tråkkmotstand, bedre kjøling og en eksklusiv Race modus. EP8 er designet for terrengsykling og utfordrende stigninger, og har en rask og kraftig akselerasjon. Motoren har fem assistansenivåer: Eco, Trail, Boost, Walk og Auto-modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft. EP8 har funksjoner som FREE SHIFT, AUTO SHIFT og FINE TUNE. Disse lar deg skifte gir uten å tråkke, justere giringen automatisk, eller tilpasse kraftprofilen via eTube-appen. Vekt. 2,7 kg.
  • Shimano EP6 (EP600) er også en ny motor (lansert i 2022) designet for å tilby høy ytelse og god tilkobling til en rimeligere pris enn Shimano EP8 (EP801). Shimano EP6 har et maksimalt dreiemoment på 85 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Motoren har avanserte sensorer og kan automatisk justere motorstyrken for å gi et naturlig og flytende tråkk. EP6 har funksjoner som FREE SHIFT, AUTO SHIFT og FINE TUNE. Vekt. 3,0 kg.
  • Shimano E8000 er en eldre versjon av EP8 og har lenge vært en en av de mest populære elsykkel motorene for sporty tur- og terrengkjøring. E8000 er likevel svært kraftig og byr på opptil 70 Nm dreiemoment, 250 watt, tre kjøremoduser: Eco, Trail og Boost, pluss en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal assistanse. Motoren veier kun 2,8 kg og har et lite og diskret design som integreres godt med sykkelrammen.
  • Shimano E7000 motoren er en av de mest prisgunstige elsykkel motorene for tur- og terrengsykling. Den gir opptil 60 Nm dreiemoment, 250 watt, tre kjøremoduser: Eco, Trail og Boost, pluss en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal assistanse. Motoren veier kun 2,79 kg og har et lite og diskret design som integreres godt med sykkelrammen.
  • Shimano E6100 er en av de mest moderne elsykkel motorene for by- og hybridsykling. Den har et dreiemoment på 60 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er ideelt for bysykling og korte turer. Det har tre assistansenivåer: Eco, Normal og High. Det gir lett og behagelig assistanse med lavt støynivå. Vekt. 2,76 kg.
  • Shimano E5000 motoren er en av de mest prisgunstige elsykkel motorene for by- og hverdagssykling, og er både lett og stillegående. Motoren gir jevn og naturlig assistanse i alle situasjoner, har et maksimalt dreiemoment på 40 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. E5000 har tre assistansemoduser, inkludert en startmodus som gir ekstra kraft når du skal komme i gang (bare med Di2). Vekt. 2,5 kg.
el-sykkel

Shimano EP8


Shimano – Batterier

Shimano har to hovedtyper av batterier til elsykkel: eksterne og integrerte. Her er noen av egenskapene til hver type:

  • Eksterne batterier er festet på bagasjebrettet, og kan enkelt tas av og på. De kan lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 630 Wh, 418 Wh og 504 Wh. En batteriindikator viser hele tiden hvor mye strøm som er igjen.
  • Integrerte batterier er skjult i rammen og gir sykkelen et elegant og diskret utseende. Disse batteriene kan lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 630 Wh, 418 Wh og 504 Wh. En batteriindikator viser hele tiden hvor mye strøm som er igjen.

Yamaha – Motorer

Yamaha er en av de største produsentene av elsykkel systemer i verden. De har flere ulike motorer og batterier som passer til forskjellige typer sykler og bruksområder. Her er noen av de mest kjente motorene fra Yamaha:

  • PWseries X3 er den nyeste og kraftigste elsykkel motoren fra Yamaha. Sammenlignet med X2 er den 20% mindre og 10% lettere. Det har et dreiemoment på 85 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er designet for terrengsykling og utfordrende stigninger. Det har fem assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard, High og EXPW. Det har også en egen EXPW-modus som gir ekstra kraft i bratte bakker og tekniske partier. Det har også en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft. Vekt. 2,8 kg.
  • PWseries X2 er den nest kraftigste elsykkel motoren fra Yamaha. Det har et dreiemoment på 80 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er designet for terrengsykling og utfordrende stigninger. Det har fem assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard, High og EXPW. Det har også en egen EXPW-modus som gir ekstra kraft i bratte bakker og tekniske partier. Det har også en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft. Vekt. 3,1 kg.
  • PWseries S2 er en kraftig og lett elsykkel motor basert på den bestselgende PWseries ST, men har forbedret dreiemoment, vekt og størrelse. PWseries S2 har et maksimalt dreiemoment på 75 Nm og en vekt på kun 2,85 kg. Motoren harr fem kjøremoduser: Eco, Tour, Sport, Turbo og Walk, og du kan også tilpasse kjøremodusene til dine individuelle behov via Yamaha-appen. PWseries S2 har en Auto-modus som justerer assistansenivået etter terrenget. Motoren har også en smalere bunnbrakett enn PWseries ST, noe som gir bedre pedaleffektivitet og følelse. Dette er en allsidig motor som egner seg for alt fra e-MTB til e-city og e-trekking
  • PWseries TE er en komfortabelt og stillegående elsykkel motor som passer for hverdagsbruk og rolige turer. Det har et dreiemoment på 60 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er harmonisk og balansert. Det har fire assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard og High. Det gir naturlig og smidig assistanse uten motstand når du sykler over 25 km/t. PW-TE har også en Quad Sensor System som måler hastighet, pedaltrykk, kadens og helning. Vekt. 3,4 kg.
  • PWseries ST: Dette er Yamahas motor for el-hybridsykler. Den har et maksimalt dreiemoment på 70 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Den har fire assistansemoduser, inkludert en automatisk modus som tilpasser seg hastigheten og pedaltrykket. Den har også et Quad Sensor System som måler hastighet, pedaltrykk, kadens og helning.
  • PWseries CE er Yamahas motor for el-by- og lastesykler. Den har et maksimalt dreiemoment på 50 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Den har fire assistansemoduser, inkludert en automatisk modus som tilpasser seg hastigheten og pedaltrykket. Den har også et Quad Sensor System som måler hastighet, pedaltrykk, kadens og helning. Vekt. 3,0 kg.
el-sykkel

Yamaha PWseries S2


Yamaha – Batterier

Yamaha har to hovedtyper av batterier til elsykkel: eksterne og integrerte. Her er noen av egenskapene til hver type:

Eksterne batterier er festet på rammen eller bagasjebrettet, og kan enkelt tas av og på. De kan lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 300 Wh, 400 Wh og 500 Wh. Integrerte batterier er skjult i rammen, og gir sykkelen et elegant og diskret utseende. De kan også lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 400 Wh, 500 Wh og 600 Wh.

  • 500 Wh: Dette er Yamahas kraftigste batteri, som gir en lang rekkevidde og høy ytelse. Det har en kapasitet på 13.8 Ah og en spenning på 36 V. Det veier ca. 3.1 kg og har en batteriindikator som viser hvor mye strøm som er igjen.
  • 400 Wh: Dette er Yamahas standard batteri, som gir en god rekkevidde og ytelse. Det har en kapasitet på 11 Ah og en spenning på 36 V. Det veier ca. 2.9 kg og har en batteriindikator som viser hvor mye strøm som er igjen.
  • 300 Wh: Dette er Yamahas letteste batteri, som gir en kortere rekkevidde og lavere ytelse. Det har en kapasitet på 8.7 Ah og en spenning på 36 V. Det veier ca. 2.4 kg og har en batteriindikator som viser hvor mye strøm som er igjen.

Fazua – Motorer og batterier

Fazua er en tysk produsent av elsykkel motorer for elsykler som er spesielt egnet for lette og sporty sykler som f.eks. landeveissykler. Fazua-motorene er integrert i rammen og kan enkelt tas ut og erstattes med et deksel slik at du sitter igjen med en «vanlig» sykkel. Fazua har i dag tre ulike motorer.

Fazua har tre ulike motorer for elsykler: Ride 50, Ride 60 og Evation. Alle motorene er integrert i rammen og kan enkelt tas ut og erstattes med et deksel. Her er noen av forskjellene mellom de ulike motorene:

  • Ride 60 har et maksimalt dreiemoment på 60 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 450 watt. Batteriet har en kapasitet på 430 Wh. Ride 60 har fire assistansemoduser: Breeze, River, Rocket og Boost, og en touch-sensor på overrøret som lar deg velge mellom assistansemodusene, samt se batteristatus. Total vekt (motor, batteri og drivlinje) er ca. 4,2 kg.
  • Ride 50 Trail/Street har et maksimalt dreiemoment på 58 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 300 watt, med en maks ytelse på 350 watt i kortere perioder. Batteriet har en kapasitet på 252 Wh. Ride 50 har tre assistansemoduser: Breeze, River og Rocket, og en bryter på styret lar deg velge mellom assistansemodusene, samt se batteristatus. Ride 50 er tilgjengelig i en Trail og Street utgave som begge er tilpasset ulike bruksområder.
  • Ride 50 Evation har et maksimalt dreiemoment på 55 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Batteriet har en kapasitet på 252 Wh. Ride 50 Evation har tre assistansemoduser: Breeze, River og Rocket, og en bryter på styret lar deg velge mellom assistansemodusene, samt se batteristatus. Total vekt (motor, batteri og drivlinje) er 4,6 kg.
elsykkel

Fazua motorer er små og lette, og brukes gjerne i lettere landeveissykler, grusracere, hybridsykler, etc..


Bafang – Motorer og batterier

Bafang er en kinesisk produsent og regnes som en av de fire store produsentene av elsykkelmotorer. De tilbyr alt fra enkeltkomponenter som motorer, batterier og computere, til komplette løsninger med «alt inkludert». Bafang skiller seg ut ved å tilpasse produktene til hver OEM (hver enkelt produsent og sykkel), noe som betyr at to motorer med samme utseende kan være veldig forskjellige på innsiden.

Bafang tilbyr et bredt spekter av motorer, fra billige og enkle til dyre og avanserte, hvor de dyreste er av lik kvalitet som toppmodellene til de andre tre store produsentene. Bafang leverer også slitedeler til sine motorer, noe som er en stor fordel dersom du trenger å bytte en liten del. Bosch, Shimano og Yamaha omtales som «vedlikeholdsfrie», og det er vanskelig å få tak i slitedeler til disse motorer. Etter garantiperioden må man kjøpe en ny motor om feil oppstår, og prisen for en ny motor er gjerne mye høyere enn OEM prisen.

Bafang er kjent for god service, og tillater OEM å ha eget delelager. Deres egenspesifiserte motorer har fått gode tilbakemeldinger og står ikke tilbake for noe sammenlignet med toppmodeller fra konkurrerende merker.

Bafang – Motorer

Bafang leverer et lite hav av motorer, både midtmonterte og navmonterte (både bakhjul og forhjul). Motorene deles inn i tre ulike «familier»:

  • M-Series: Svært kraftige og midtmonterte motorer med kraft opp mot 160 Nm og 1000W. De kraftigste modellene er spesielt godt egnet for eCargo-sykler og elektriske fatbikes, mens de enklere modellene er designet for touring, bysykler, etc..
  • HR-Series: Navmonterte motorer som sitter i bakhjulet (R = Rear) kan tilpasses alt fra kraftige kraftige elektriske fatbikes og terrengsykler, til enklere bysykler og raske elektriske landeveissykler. HR-Serien tilbyr motorer fra 35 Nm og 250 watt til 95 Nm og 1000 watt.
  • HF-Series: Navmonterte motorer som sitter i forhjulet (F = Front) og er svært lette slik at de passer perfekt i bysykler. HF-Serien tilbyr motorer fra 40 Nm og 250 watt til 30 Nm og 250 watt – og en vekt på kun 1,7 kg!

Bafang – Batterier

Bafang tilbyr tre typer batterier; fullintegrerte i rammen (intube), montert på rammen (downtube) og bakmonterte (racktype).

  • Intube: Batterier som er pent integrerte i rammen for et diskre og elegant utseende, samt aerodynamikk. Intube batteriene finnes i mange størrelser 360 Wh til 960 Wh. Her finnes det batterier for alt fra elektriske landeveissykler til kraftige eMTB modeller.
  • Downtube: Batterier som er delvis montert i rammen, eller rettere sagt; på rammen. Disse gir ikke det samme diskre og elegante utseende som de fullintegrerte, men tilbyr fremdeles mye kraft. Downtube batteriene finnes i en rekke størrelser fra 450 Wh til 960 Wh.
  •  Racktype: Batterier som er montert eksternt på bagasjebrettet. Disse finnes i størrelsene 498 Wh, 623 Wh og 750 Wh.

Andre produsenter av elsykkel motorer

I tillegg til de nevnte merkene finnes det flere produsenter av elsykkel systemer. Her finner vi blant annet Specialized, Giant, TQ (Trek), Mahle, Bafang, m.fl… Bafang er sannsynligvis den største av disse og hører sammen den Bosch, Yamaha og Shimano blant de store.

  • Brose: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til flere sykkelmerker, blant annet Specialized. Brose-motorene er kraftige, stillegående og tilpasningsdyktige.
  • Specialized: Specialized bruker Brose-motorer på sine kraftigste elsykler, men har også utviklet sin egen SL-motor for sine letteste elsykler. SL 1.1 motoren har 35 Nm dreiemoment, maks kapasitet på 320 watt, og veier kun 1,95 kg. SL 2.0/2.2 motoren har 70/90 Nm dreiemoment, maks kapasitet på 565 watt, og veier 3,4 kg
  • Giant: Giant bruker Yamaha-motorer på sine fleste elsykler, men har også utviklet sin egen SyncDrive Pro motor i samarbeid med Yamaha. SyncDrive Pro motoren har 80 Nm dreiemoment og fem kjøremoduser: Eco, Basic, Active, Sport og Power. Den har også en smartmodus som automatisk justerer assistansenivået etter terrenget.
  • Rocky Mountain: En kanadisk sykkelprodusent som har utviklet sin egen elsykkel motor i samarbeid med en annen kanadisk el-motorprodusent. Rocky Mountain-motoren er lett, integrert og har et stort batteri.
  • Panasonic: En japansk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i by- og komfortsegmenter. Panasonic-motorene er pålitelige, effektive og stillegående.
  • Impulse: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i by- og trekkingsegmenter. Impulse-motorene er kraftige, robuste og har et stort batteri.
  • Continental: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i sporty og innovative segmenter. Continental-motorene er lette, kompakte og har et integrert girsystem.
  • TranzX: En taiwansk produsent som leverer elsykkel motorer til mange sykkelmerker, spesielt i lavere prisklasser. TranzX-motorene er rimelige, enkle og varierte.
  • Mahle: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i lette og urbane segmenter. Mahle-motorene er lette, kompakte og avtakbare.
  • TQ: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til store sykkelmerker som Trek, BMC og Haibike – spesielt i grove og kraftige segmenter. Noen av de mest kjente modellene er TQ-HPR50, TQ-HPR120S og TQ-HPR135S, med henholdsvis maksimalt dreiemoment på 50 Nm, 120 Nm og 135 Nm. Disse motorene har også fire eller fem kjøremoduser: Eco, Tour, Sport, Turbo og Walk. Du kan også tilpasse kjøremodusene til dine individuelle behov via TQ-appen.

Del gjerne:

Featured image for “En oversikt over alle funksjoner på populære Garmin pulsklokker”

En oversikt over alle funksjoner på populære Garmin pulsklokker

Garmin tilbyr en mengde pulsklokker med et hav av ulike funksjoner. Her får du oversikten over alle de ulike funksjonene…
Featured image for “Slik legger du inn kart på Garmin-klokker”

Slik legger du inn kart på Garmin-klokker

Ønsker du å få mest mulig ut av kartfunksjonen fra Garmin? Da bør du få med deg denne guiden. Her…
Featured image for “Slik fungerer søvnmåling på Polar pulsklokker”

Slik fungerer søvnmåling på Polar pulsklokker

Noen gang lurt på hvordan Polar pulsklokka di måler søvn i løpet av natten og hva annet den faktisk måler?…
Featured image for “Slik importerer du ruter fra UT.no til Garmin”

Slik importerer du ruter fra UT.no til Garmin

Her får du oppskriften på hvordan du raskt og enkelt importerer en rute fra UT.no til Garmin-klokken, eller en annen…
Featured image for “Slik oppretter du intervaller & treningsmål på Polar pulsklokker!”

Slik oppretter du intervaller & treningsmål på Polar pulsklokker!

Ønsker du å opprette en egendefinert treningsøkt du kan videresende til Polar klokken din slik at den kan veilede deg?…
Featured image for “Lamell tredemølle vs. tradisjonell tredemølle”

Lamell tredemølle vs. tradisjonell tredemølle

Lamell tredemølle vs. tradisjonell tredemølle. Hva er forskjellen? Hvilke fordeler og ulemper er det for hver av modellene? Her får…
Featured image for “Joggesko / Terrengsko – De beste og anbefalte løpeskoene i 2023”

Joggesko / Terrengsko – De beste og anbefalte løpeskoene i 2023

Er du på utkikk etter nye løpesko? Denne store testen og guiden vil forhåpentligvis hjelpe deg. Her er test og…
Featured image for “Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger”

Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger

På utkikk etter ny elsykkel, men er forvirret over alle de ulike motortypene, batteristørrelsene og merkene? Denne guiden forklarer deg…
Featured image for “SUP brett – Guide og anbefalinger – Stand Up Paddle board”

SUP brett – Guide og anbefalinger – Stand Up Paddle board

På utkikk etter SUP brett, men aner ikke hva du skal velge? Denne guiden gir deg svar på alt du…
Featured image for “Dette er COROS EvoLab og Training HUB”

Dette er COROS EvoLab og Training HUB

COROS EvoLab og Training Hub er to nyttige verktøy som kan hjelpe deg å planlegge, analysere og forstå både trening…
Featured image for “Welltory – appen som lar deg spore helse, trening og restitusjon”

Welltory – appen som lar deg spore helse, trening og restitusjon

Welltory er en kraftig, men brukervennlig app som gjør det enklere å overvåke stressnivåer og andre viktige helsedata. Her er…
Featured image for “Fitbit Daily Readiness Score og Søvnprofiler – Kort forklart”

Fitbit Daily Readiness Score og Søvnprofiler – Kort forklart

Fitbit «Daily Readiness Score» og Søvnprofiler skal hjelpe deg å forstå når kroppen er mest mottakelig for trening. Her får du…
Featured image for “Dette er Zwift – En enkel guide til å komme i gang med Zwift!”

Dette er Zwift – En enkel guide til å komme i gang med Zwift!

Nysgjerrig på interaktiv trening og lurer på hva «Zwift» er for noe? Her får du vite det du trenger for…
Featured image for “Gentler Streak – Gjør Apple Watch til en treningsveileder”

Gentler Streak – Gjør Apple Watch til en treningsveileder

Slutt å lure på når du trenger hvile og når kroppen er klar for å trene. Gentler Streak forteller deg alt…
Featured image for “Slik måler en pulsklokke (HRV) hjertevariabilitet, stress og søvn”

Slik måler en pulsklokke (HRV) hjertevariabilitet, stress og søvn

Har du noen gang lurt på hvordan en pulsklokke, eller smartklokke er i stand til å måle stress og søvn?…
Featured image for “Disse klokkene måler HRV – og slik bruker du det til din fordel”

Disse klokkene måler HRV – og slik bruker du det til din fordel

På jakt etter en klokke som kan måle HRV å gi deg nyttig innsikt i egen helse og formutvikling? Disse…
Featured image for “Løping på tredemølle vs. å løpe utendørs – Dette må du vite”

Løping på tredemølle vs. å løpe utendørs – Dette må du vite

Har du noen gang kjent på følelsen av at det er lettere å løpe innendørs på en tredemølle enn utendørs?…
Featured image for “Garmin – Guide og forklaring til ulike funksjoner og verktøy”

Garmin – Guide og forklaring til ulike funksjoner og verktøy

Her får du oversikten over hva de ulike funksjonene på Garmin-klokker gjør, og hvordan du kan dra nytte av de.…