Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger

28. mars, 2024 (oppdatert 16. mai 2024)

Featured image for “Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger”

På utkikk etter ny elsykkel, men er forvirret over alle de ulike motortypene, batteristørrelsene og merkene? Denne guiden forklarer deg alt du må vite.

Det finnes en rekke ulike typer motorer og batterier på elsykler, hvorav de mest populære kommer fra produsenter som Bosch, Yamaha, Shimano og Bafang. Disse leverer ikke bare svært gode produkter som har blitt perfeksjonert gjennom mange år, men står også bak et godt serviceapparat med høy ytelse og kvalitet i hvert eneste ledd.

I tillegg til disse finnes det motorsystemer fra merker som Fazua, Specialized, Giant, TQ, Mahle, Bros, m.fl. Enkelte merker produserer kun for egen merkevare, mens andre selger i hytt og gevær til hvemsomhelst.

Denne guiden vil gi deg svar på det meste rundt temaet elsykkel, enten det er snakk om motorer, batterier, computere eller hva det måtte være. For å holde det mest mulig oversiktlig vil du først få en rekke anbefalinger til ulike elsykkel modeller innen ulike sjangrer, før du kan lese deg opp på «alt du bør vite om elsykkel».


Oversikt


Elsykkel – Anbefalinger

Veiledende pris er oppgitt for hver modell, men merk at mange av syklene er på tilbud og du vil ikke få opp den reelle prisen før du klikker deg inn på produktet.


El-terrengsykler


1. Giant Fathom E+ 2


Giant Fathom E+ 2
Giant Fathom E+ 2
  • Veil. pris: 37 999,-
  • Motor: SyncDrive Sport, 70Nm, powered by Yamaha
  • Batteri: EnergyPak Smart 500, EnergyPak Plus 250Wh range extender compatible
  • Batterikapasitet: 500Wh
  • Display: RideControl Dash, full color lcd screen
  • Rekkevidde:
  • Gir: Shimano Deore 10-speed
  • Bremser: Tektro HD-M280, hydraulic disc, 180mm
  • Gaffel: SR Suntour XCR 32 Coil LO Boost 29, 120mm
  • Annet:
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Giant Fathom E+ er terrengversjonen av den populære hybridsykkelen Explore E+, og retter seg mot deg som i større grad ønsker å sykle grus, sti og terreng, samtidig som den også fungerer godt på asfalt. Sykkelen er utstyrt for å fungere ypperlig til cafe-besøket i byen, jobb-pendlingen i hverdagen og eventyr i skog og mark på kveld og i helgene. Denne el-sykkelen er klar for alt, og utstyrt med solide komponenter fra Shimano og Yamaha har den kraft nok til å holde det gående hele dagen. Flyt gjennom stiene, eller lek deg på vei til jobb!

2. Specialized Tero 3.0


  • Veil. pris: 38 000,-
  • Motor: Specialized 2.0E, 50Nm torque, custom tuned motor, 250W nominal
  • Batteri: Specialized U2-530, alloy casing, state of charge display, 530Wh
  • Display: MasterMind TCD, w/handlebar remote, built-in anti-theft feature, Bluetooth® connectivity, customizable display pages
  • Rekkevidde:
  • Gir: Shimano Alivio, 9-speed
  • Bremser: Shimano BR-MT200, hydraulic disc, 180mm
  • Gaffel: SR Suntour XCM32, 110mm travel, lockout
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Specialized Tero 3.0 er en el terrengsykkel som tilbyr en god blanding av ytelse, komfort og praktisk design.

Specialized Tero 3.0 er en elektrisk terrengsykkel som tilbyr en god blanding av ytelse, komfort og praktisk design. Sykkelen er utstyrt med en Specialized 2.0E krankmontert motor som gir en jevn og kraftig assistanse, og et 500Wh batteri som gir god solid rekkevidde for lengre turer.

Tero 3.0 kommer med et 9-delt drivverk, som gir et bredt spekter av gir for ulike terreng. Hydrauliske skivebremser gir god stoppekraft, og en SR Suntour XCM32 dempegaffel med 100 mm vandring sørger for komfort og kontroll på ujevne stier.

Tero 3.0 passer for de som ønsker en robust og pålitelig e-sykkel for både bykjøring og terrengsykling. Den er ideell for pendling, rekreasjon og eventyr, og tilbyr en flott kombinasjon av teknologi og design til en rimelig pris.


3. Gekko Force MTN ION


Gekko Force MTN ION
  • Veil. pris: 59 999,-
  • Motor: Shimano STEPS EP800, 36V, 250W, 80Nm
  • Batteri: Shimano BT-E8035, 504 Wh, integrated
  • Display:
  • Rekkevidde:
  • Gir: Shimano SLX, 12-speed
  • Bremser: Shimano SLX, hydraulisk
  • Gaffel: Manitou Mezzer Expert, 140mm
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Gekko Force MTN ION er en meget godt utstyrt elektrisk terrengsykkel der fokuset ligger på mye kraft, og godt driftssikkert utstyr. Shimano sin kraftigste motor sørger for å levere mengder med kraft, mens den moderne geometrien gir deg flyt og lekenhet både i tekniske klatringer og utforkjøringer. Hjulstørrelse på Gekko Force MTN ION er 27,5″, noe som kan være bedre egnet for krevende terrengsykling. Batteriet er dog noe begrenset sammenlignet med de kraftigste elsyklene.

4. Cannondale Trail Neo 3


Cannondale Trail Neo 3
Cannondale Trail Neo 3
  • Veil. pris: 41 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line Cruise 250W 75Nm
  • Batteri: Bosch Powertube 625Wh
  • Display: Bosch Intuvio 100
  • Rekkevidde: Opptil 80 km
  • Gir: Shimano Deore M4100, 10-speed
  • Bremser: Shimano MT200 hydraulic disc, 180mm RT10 rotors
  • Gaffel: SR Suntour XCM 34 Boost, 100mm
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Cannondale Trail Neo 3 er en imponerende allsidig elsykkel som leverer kvalitetsfølelsen uten at du behøver å blakke lommeboka fullstendig. Trail Neo 3 balanserer komfort, tekniske egenskaper og pris på en ypperlig måte. Performance Line Cruise 250W motor med 75Nm og et 625W batteri sørger for et kraftig system som gir deg lang rekkevidde og jevn assistanse. Sykkelen er laget for å kunne brukes til både bysykling og terrengsykling, og det lave tyngdepunktet og brede styret gjør den stabil og lett manøvrerbar. Best egnet for grus/asfalt, traktorveier og fine stier.

5. Scott Aspect eRide 930


Scott Aspect eRide 930 elsykkel
Scott Aspect eRide 930

  • Veil. pris: 41 990,-
  • Motor: Bosch Performance Line, 625 Wh, 65Nm
  • Batteri: PowerTube 625Wh, intergrated
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde:
  • Gir: Shimano Deore, 10-speed
  • Bremser: Shimano BR-MT200, hydrauliske skivebremser
  • Gaffel: SR Suntour XCM34 Coil, 15x110mm QR axle / Tapered Steerer, Remote Lockout / 120mm travel
  • Annet:
  • Vekt: ca. 24 kg
  • Kort oppsummert: Scott Aspect eRide 930 er en velutstyrt el terrengsykkel med fokus på en driftsikker motor og et stort batteri for lang driftstid. Sykkelen har en solid aluminiumsramme, et godt drivverk, 120 mm dempegaffel med låsemekanisme, gode skivebremser og dekk. Klargjort for lys, og kompatibel med skjermer og bagasjebærer dersom du ønsker å ettermontere dette.

6. Cannondale Trail Neo 1


Cannondale Trail Neo 1
Cannondale Trail Neo 1
  • Veil. pris: 54 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 750Wh
  • Display: Bosch Kiox 300 w/ LED remote
  • Rekkevidde: 175km
  • Gir: Shimano Deore M6100, 12 -speed
  • Bremser: Tektro M807 4-piston hydraulic disc brakes, 203/203 mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver, 100 mm
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Trail Neo 1 er en av de virkelig kraftige elektriske terrengsyklene på markedet, og perfekt for deg som ønsker en elsykkel som takler lange dager ute på stien, skogen, marka eller fjellet. Utstyrt med topplinjen til Bosch, et gigantisk batteri, solid dempegaffel og en driftssikker girlinje, er dette en elsykkel som innbyr til timesvis med moro!

El-hybridsykler


1. Cannondale Tesoro Neo X2


  • Veil. pris: 47 999,-
  • Motor: Bosch Performance CX 250W
  • Batteri: Bosch Power Tube Lithium-ion 625W
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde:
  • Gaffel: Suntour XCM 34 Boost, 100 mm
  • Gir: Shimano Deore, 10-speed
  • Bremser: Shimano MT200 Hydro Disc, Hydraulisk skivebremse, 180mm
  • Lys: Integrert for- og baklys.
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte, setepinne med demping
  • Vekt: ca.23,5 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Tesoro Neo X2 er kraftig og allsidig elsykkel som passer til både bykjøring og lengre turer. En solid Bosch Performance CX 250W motor og et stort 625Wh batteri gir mye kraft og lang rekkevidde. Sykkelen er også utstyrt med bagasjebrett, lys, skjermer og støtte, og klargjort til daglig bruk. Dempegaffel i front for ekstra komfort.

    Cannondale Tesoro Neo X2 kan kort oppsummert brukes til det aller meste foruten om tøffere terrengsykling. Her får du mye sykkel for pengene. Tilgjengelig i to modeller; Cannondale Tesoro Neo X2 med tradisjonell ramme, og Cannondale Tesoro Neo X2 Remixte med lavt innsteg.

2. Giant DailyTour E+ 2 RT LDS


Giant DailyTour E+ 2 RT LDS
Giant DailyTour E+ 2 RT LDS
  • Veil. pris: 34 999,-
  • Motor: SyncDrive Core, 50Nm, Powered by Yamaha
  • Batteri: EnergyPak Smart 500Wh
  • Rekkevidde: 180 km
  • Gaffel: SR Suntour NEX E25, lockout, 63 mm
  • Girskifter: Shimano Nexus, 8-speed Revoshift
  • Bremser: Shimano MT200, hydraulic disc
  • Display: RideDash Evo
  • Lys: Axa Blueline 30 front LEDAxa Blueline rear LED
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer
  • Vekt: ca.29,5 kg
  • Kort oppsummert: Giant DailyTour E+ 2 RT LDS er en allsidig og praktisk elsykkel som passer til alt. fra daglig pendling til lengre eventyr. Den har automatisk tråkkehjelp og en rekke ekstrautstyr, inkludert støtte, lykter, skjermer og bagasjebrett. Sykkelen har 8-gir innbygget i navet med pedalbremse og hydrauliske skivebremser foran og bak. En liten dempegaffel i front og oppreist geometri bidrar til høy komfort. Lang rekkevidde.

3. Cannondale Mavaro Neo 2 LowStep


  • Veil. pris: 55 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 750W
  • Rekkevidde: Opptil 175km
  • Gaffel: Cannondale HeadShok, 50 mm
  • Gir: Nexus 5-speed internal gear hub
  • Bremser: Tektro M535 4-piston hydraulic disc, 203/203 mm
  • Display: Bosch Kiox 300 w/ LED remote
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Ypperlig pendlersykkel/tursykkel med nok kraft til å takle de seigeste bakkene og distansene. Bosch sin toppmotor og største batteri sørger for lang rekkevidde, og det geniale Kiox 300-displayet gjør betjeningen enkel. Innebygde gir for problemfri og enkel giring, og integrert 50 mm demping i front for ekstra komfort. Cannondale Mavaro Neo 2 gir deg alt du trenger for en behagelig og moro sykkelopplevelse.

    Cannondale Mavaro Neo 2 er også tilgjengelig i en LowStep-utgave (Cannondale Mavaro Neo 2 LowStep) med et lavere innsteg for deg som foretrekker det.

4. Specialized Vado 3.0 IGH


  • Veil. pris: 45 000,-
  • Motor: Spesialisert 2.0E, 50Nm dreiemoment, spesialinnstilt motor, 250W
  • Batteri: Spesialisert U2-530, legeringshus, ladetilstandsdisplay, 530Wh
  • Rekkevidde: Opptil 185 km
  • Gaffel: SR Suntour MobieA32, 80 mm vandring, lockout
  • Gir: Beltedrift
  • Bremser: Shimano BR-MT200, hydraulisk skive, 180mm
  • Display: MasterMind TCD, med fjernkontroll, innebygd tyverisikring, Bluetooth®-tilkobling, tilpassede visningssider
  • Annet: Skjermer, bagasjebrett og lykter
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Specialized Vado 3.0 IGH er en svært allsidig og kraftig el sykkel ideell for alt fra pendling til lengre turer og trening. Den smarte geometrien sørger for at du sitter komfortabelt og får god oversikt over trafikken, samtidig som du er offensiv nok til å kunne dra på litt under trening.

    Sykkelen er også godt utstyrt med Specialized sin egen motor, innvendige batteri og skjerm, og kommer med både skjermer, bagasjebrett og lys foran og bak. Beltedrift sørger for minimalt med vedlikehold og slitasje. Denne er med andre ord klar for bruk umiddelbart.

    Specialized Vado 3.0 IGH finnes også i en «Step Through»-modell med lavere innstegshøyde.

5. Cannondale Adventure Neo 2 EQ


Cannondale Adventure Neo 2 EQ
Cannondale Adventure Neo 2 EQ
  • Veil. pris: 36 999,-
  • Motor: Bosch Active Line Plus
  • Batteri: Bosch PowerTube 500Wh
  • Rekkevidde: 150 km
  • Gaffel: SR Suntour Mobie A32, 63mm
  • Gir: Shimano Alivio, 9-speed
  • Bremser:Shimano MT200 hydraulic disc, 180/160mm
  • Display: Bosch Purion
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Cannondale Adventure Neo 2 EQ er en velutstyrt og solid el-hybridsykkel som passer til alt fra bysykling, grusveier, pendling og eventyr. Utstyrt med en kraftig Bosch Active Line Plus motor og et 500Wh batteri leverer den nok kraft til seige motbakker og en rekkevidde på opptil 150 km. Adventure Neo 2 EQ har en oppreist kjørestilling og er utstyrt med en dempende gaffel og setepinne for økt komfort. Leveres med skjermsett, støtte, bagasjebærer og lykter. En flott sykkel for deg som ønsker en komfortabel og praktisk elektrisk sykkel til variert bruk.

6. Giant Explore E+3


  • Veil. pris: 34 999,-
  • Motor: SyncDrive Sport, 70Nm, powered by Yamaha
  • Batteri: EnergyPak 500, 500Wh
  • Rekkevidde: 
  • Gaffel: SR Suntour NEX DS 63mm travel
  • Gir: Shimano Alivio, 9 gir
  • Bremser: Tektro HD-M275, hydraulic disc, 180mm (F), 160mm (R)
  • RideControl Dash, full color lcd screen
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte, lys foran og bak
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Giant Explore E+ 3 er en robust og pålitelig elsykkel som er godt egnet for både pendling og lengre turer. SyncDrive Core-motoren gir jevn og kraftig akselerasjon, og et integrert 500Wh batteri gir god rekkevidde. Sykkelen leveres med bagasjebrett, lys, skjermer og støtte, og er klargjort for daglig bruk.

    Explore E+3 er utstyrt med kraftige skivebremser og en dempegaffel for økt komfort på ujevnt underlag. Sykkelen passer for deg som ser etter en elsykkel med god rekkevidde og komfortable kjøreegenskaper. Den er stabil å sykle og har et mykt sete, noe som gjør den ideell for lengre turer på variert underlag.

    Giant Explore E+ er tilgjengelig i to utgaver; Giant Explore E+ DD med høy ramme, og Giant Explore E+ STA med lavt innsteg.

7. Diamant Volt Avenue Bosch


Diamant Volt Avenue Bosch
Diamant Volt Avenue Bosch
  • Veil. pris: 34 999,-
  • Motor: Bosch ActiveLine Plus 50 Nm
  • Batteri: Bosch Powertube 500Wh integrert batteri
  • Rekkevidde:
  • Gaffel: SR Suntour 63 mm
  • Gir: Shimano Nexus 7
  • Bremser: Shimano MT200 hydrauliske skivebremser
  • Display: Bosch Intuvia
  • Lys: Integrert for- og baklys (Spanninga)
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte, lås
  • Vekt:

Kort oppsummert: Diamant Volt Avenue Bosch er en godt utstyrt el-hybridsykkel med et allsidig unisex design med lavt innsteg for enkel av- og påstigning. Sykkelen kommer med kvalitetskomponenter som Bosch ActiveLine Plus motor og Bosch Powertube batteri på 500Wh, som sammen sørger for godt med kraft og god rekkevidde. Diamant Volt Avenue Bosch kommer med et enkelt og driftssikkert Shimano Nexus 7-delt avgir, heldekkende kjedekasse og effektive bremser. I tillegg leveres sykkelen med heldekkende skjermer, integrert for- og baklys, støtte og bagasjebærer. Diamant Volt Avenue Bosch er med andre ord en super elsykkel til turer og pendling på både grus og asfalt.


8. Diamant Volt Union Go / Go FSD

  • Veil. pris: 26 999,-
  • Motor: BAFANG M400 80Nm
  • Batteri: PHYLION 400Wh 36V/11Ah
  • Rekkevidde:
  • Gaffel: SR Suntour NEX DS HLO, 63 mm vandring
  • Gir: Shimano Acera, 8-delt
  • Bremser: Tektro HD-M275, hydraulic, 160 mm
  • Display: BAFANG Led
  • Lys: Ikke inkludert
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte, justerbart stem
  • Vekt: 20,6 kg

Kort oppsummert: Diamant Volt Union Go er en enkel og grei elsykkel som passer godt for både tur og pendling. Den har en driftssikker BAFANG M400 krankmotor som gir deg opptil 80 Nm i dreiemoment (opplevd 60 Nm) og et PHYLION batteri på 418 Wh som gir deg god rekkevidde. Volt Union Go benytter et 8-delt Shimano Altus girsystem som gir deg jevn og presis giring, samt en dempergaffel som gjør at du kan kjøre komfortabelt på ujevnt underlag. Sykkelen er utstyrt med heldekkende skjermer, bagasjebærer med AVS-klikksystem som gjør det enkelt å feste avtakbare vesker eller kurver, kraftig støtte og justerbart stem.

Diamant Volt Union Go er en elsykkel som kombinerer kvalitet, ytelse og design til en god pris. Sykkelen er tilgjengelig i to modeller; Diamant Volt Union Go med høy ramme, og Diamant Volt Union Go FSD med et lavere innsteg.


8. Haibike Trekking 4


Haibike Trekking 4
Haibike Trekking 4
  • Veil. pris: 35 999,-
  • Motor: Yamaha, PW-TE System, 250W, 60 Nm
  • Batteri: Yamaha 500 Wh
  • Rekkevidde: 
  • Gaffel: SR Suntour, NEX E25, 63 mm
  • Gir: Shimano Alivio, 9 gir
  • Bremser: Alhonga, DXR1806, 180 mm, Hydraulic disc brakes
  • Display: Yamaha, Side Switch, LCD, 7 funksjoner
  • Lys: Foran / Bak
  • Annet: Skjermer, bagasjebærer, støtte
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Haibike Trekking 4 passer for både by- og tursykling, og ikke minst pendling. Yamaha PW-TE motor som gir jevn og kraftig akselerasjon og et integrert 500Wh batteri gir god rekkevidde. Sykkelen er også utstyrt med bagasjebrett, lys, skjermer og støtte, og er klargjort for daglig bruk.

Grussykkel / Gravelbike / Gravelsykkel


1. Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty


Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty
Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty
  • Veil. pris: 71 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W
  • Batteri: Bosch PowerTube 500Wh
  • Lader: Bosch 4A
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde: Opptil 176 km
  • Vekt: ca.18 kg
  • Kort oppsummert: Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty gir deg det beste fra landeveissykkelen og grusraceren og forener det i en herlig innpakning som tar deg langt – raskt og komfortabelt. Dette råskinnet kommer med en dempegaffel med 30 mm vandring for maksimal komfort, og er klargjort for heve-/senkepinne. Og så klart, Bosch sin kraftigste motor, et stort 500Wh integrert batteri, pålitelig Shimano GRX 600/812 girgruppe og kraftige GRX hydrauliske skivebremser.

    Cannondale Topstone Neo Carbon 3 Lefty er ideell for eventyrlystne syklister som ønsker en kraftig og komfortabel grussykkel. Den er perfekt for både lange turer på variert terreng og rask pendling.

2. Specialized Turbo Creo SL Comp E5


Specialized Turbo Creo SL Comp E5
Specialized Turbo Creo SL Comp E5
  • Veil. pris: 55 000,-
  • Motor: Specialized SL 1.1, egendefinert lettvektsmotor
  • Batteri: Specialized SL1-320, fullstendig integrert, 320Wh
  • Display: Specialized TCU, 10-LED ladestatus, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth
  • Rekkevidde: Opptil 128 km
  • Gir: Shimano RX812 GX, Shadow Plus, 11-gir, 11-42T
  • Bremser: Shimano GRX 810, hydrauliske bremsehendler, 
  • Gaffel: Future Shock 1.5 med Smooth Boot
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Specialized Creo SL Comp E5 er en komfortabel elsykkel som passer godt til lange ture takket være en stabil ramme og et lavt tyngdepunkt. Creo SL Com E5 skiller seg ut fra andre el landeveissykler i samme klasse ved å være ekstremt lett, og den kombinerer ytelse, vekt og funksjonalitet på en ypperlig måte.

    Creo SL Comp E5 har en krankdrevet motor med gradvis assistanse som leverer akkurat den kraften du trenger hele tiden. Dersom du ikke ønsker å bruke motoren så er det null motstand og føles som en vanlig landeveissykkel. Ved hjelp av Mission Control-appen kan du finjustere assistansenivåene, spore ruter og administrere batteriet.

    Det interne batteriet gir en rekkevidde på opptil 130 km, og i tillegg kan du legge til et range-extender-batteri i flaskeholderen for ytterligere 65 kilometer rekkevidde. Sykkelen har også en smart Future Shock 1.5-gaffel med 15 mm vandring over styret for økt komfort.

    Specialized Creo SL passer for syklister som ønsker en høykvalitets landeveissykkel med mulighet for elektrisk assistanse. Sykkelen er enkel å manøvrere og gir en mer naturlig sykkelopplevelse.

3. Gekko Flash Factory GRV


Gekko Flash Factory GRV
Gekko Flash Factory GRV
  • Veil. pris: 44 999,-
  • Motor: Fazua
  • Batteri: Fazua 252Wh
  • Display: Fazua
  • Rekkevidde: Opptil 140 km
  • Gir: Shimano RX 810, 9-girs drivverk
  • Bremser: Shimano RX 400
  • Vekt: –
  • Kort oppsummert: Den tøffeste el-sykkelen på markedet? Flash Factory GRV lar deg utforske både asfalt- og grusveier, og byr på en topp utstyrsgruppe (Shimano RX810), kraftige skivebremser, en lett og solid ramme og gaffel, og en enda sprekere Fazua lettvekts motor på 252Wh. Dette er sykkelen for deg som ønsker å utforske evigheten, som vil sykle lett, langt og raskt. Og ikke minst se uforskammet bra ut!

    Gekko Flash Factory GRV passer for syklister som ønsker en lett og allsidig elsykkel for både trening og lengre turer. Den er ideell for deg som vil ha elektrisk assistanse på krevende turer, eller for de som ønsker å holde følge med raskere sykkelkamerater.

4. BMC Roadmachine AMP THREE


BMC Roadmachine AMP THREE
BMC Roadmachine AMP THREE
  • Veil. pris: 66 000,-
  • Motor: Mahle X20, 250 W, 25 Nm
  • Batteri: Mahle iX350, 350 Wh
  • Lader: Mahle X20 Active Charger
  • Display: Mahle Head Unit
  • Rekkevidde: Opptil 140 km med 3000 høydemeter
  • Gir: Shimano 105, 2 x 11
  • Bremser: Shimano 105, hydrauliske skivebremser
  • Vekt: ca.18 kg
  • Kort oppsummert: Drømmer du om å fly over asfaltlandet raskere enn vinden? BMC Roadmachine AMP THREE kan være verktøyet som gjør det mulig. Her får du en solid Mahle-motor med et batteri som gir deg rekkevidde på hele 140 km med 3000 høydemeter stigning, driftssikker og presis Shimano 105-girgruppe, og ikke minst solide skivebremser. Om du bare ønsker å «sykle vanlig» kan du slå av motoren, og sykkelen er lett nok til og føles som en tradisjonell landeveissykkel. En herlig doning av elsykkel som byr på mye moro!

Fulldempet elsykkel


1. Specialized Turbo Levo Comp Alloy NB


Specialized Turbo Levo Comp Alloy NB
Specialized Turbo Levo Comp Alloy NB
  • Veil. pris: 75 999,-
  • Motor: Specialized Turbo Full Power System 2.2 Motor, 90 Nm, 565W
  • Batteri: Specialized M3-700, Integrated battery, 700Wh
  • Display: Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth, w/Handlebar remote
  • Rekkevidde:
  • Gir:SRAM GX Eagle, 12-speed
  • Bremser: SRAM Code R, 200mm
  • Gaffel: Fox Rhythm 36, 150/160 mm
  • Bakdemper: FOX DPS Performance Series, 150 mm
  • Setepinne: X-Fusion Manic, heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Specialized Turbo Levo Alloy kombinerer kjørekvalitet, kraft og rekkevidde i en gjennomført elsykkel for den «kresne» terrengsyklisten. Her får du timesvis med moro takket være en råsterk motor, et stort batteri og et smart grensesnitt. Blandede hjulstørrelser med et 27,5″ hjul bak og 29″ foran gir en kvikk og smidig sykkel, samt bedre kontroll i tekniske partier. Levo tilbyr også seks ulike geometri innstillinger slik at du enkelt kan optimalisere ytelsen etter kjørestil og terrenget. Her får du full pakke – fra første tråkk!

2. Specialized Turbo Levo Alloy


Specialized Turbo Levo Alloy
Specialized Turbo Levo Alloy
  • Veil. pris: 63 000,-
  • Motor: Specialized Turbo Full Power System 2.2 Motor, 90 Nm, 565W
  • Batteri: Specialized M3-500, Integrated battery, 500Wh
  • Display: Specialized TCU, 10-LED State of charge, 3-LED Ride Mode display, ANT+/Bluetooth, w/Handlebar remote
  • Rekkevidde: Opptil 175 km
  • Gir: SRAM SL SX, 12-speed
  • Bremser: SRAM Guide RE, S1-S3: 200mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver, 160 mm
  • Bakdemper: RockShox Deluxe Select R, 150 mm
  • Setepinne: TranzX dropper, heve-/senkepinne
  • Vekt: ca.24 kg
  • Kort oppsummert: Specialized Turbo Levo Alloy bygger på den samme plattformen som Levo Alloy NB, men kommer med et mindre batteri og en litt rimeligere utstyrspakke. Likevel, du får de samme kvalitetene som appellerer til den kresne terrengsyklisten. Her får du timesvis med moro takket være en råsterk motor og Turbo Connect Unit som gir en jevn og sømløs forsterkning av innsatsen din (4x!). Blandede hjulstørrelser med et 27,5″ hjul bak og 29″ foran gir en kvikk og smidig sykkel, samt bedre kontroll i teknisk m krevende partier. Levo tilbyr også seks ulike geometri innstillinger slik at du enkelt kan optimalisere ytelsen etter kjørestil og terrenget.

3. Cannondale Moterra Neo Carbon LT 2


Cannondale Moterra Neo Carbon LT 2
Cannondale Moterra Neo Carbon LT 2
  • Veil. pris: 81 999,-
  • Motor: Bosch Performance Line CX 250W, 85Nm
  • Batteri: Bosch PowerTube, 750Wh
  • Batterikapasitet: 750Wh
  • Lader: Bosch 4A
  • Display: Bosch Kiox 300 w/ LED remote
  • Rekkevidde:
  • Gir: Shimano SLX/XT, 12-speed
  • Bremser: Magura MT5 4-piston hydraulic disc, Magura MDR-P 220/203mm
  • Gaffel: RockShox Zeb Select, Charger RC, 170mm, DebonAir
  • Bakdemper: RockShox Deluxe Select+, Coil, 2-Pos mode adjust, adjustable rebound
  • Setepinne: Cannondale DownLow Dropper, internal routing
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Cannondale Moterra Neo Carbon LT 2 er i en egen klasse hva gjelder rått utstyrte el terrengsykler. Her får du en lett og solid alu-ramme, kvalitets dempere med 170 mm/165 mm vandring, en slitesterk og presis Shimano SLX/XT drivlinje, og ikke minst kraftige hydrauliske skivebremser.

    Moterra Neo Carbon LT 2 benytter den kraftigste Bosch Performance Line CX 250W, 85Nm motoren med et gigantisk batteri på 750Wh. Her får du mer enn nok kraft og rekkevidde til å holde det gående hele dagen!

    Cannondale Moterra Neo Carbon LT 2 koster skjorta, men leverer en rask, smidig, lett manøvrerbar, men likevel trygg elsykkel. For deg som ønsker det beste.

4. Gekko Force AMT ION


Gekko Force AMT ION
Gekko Force AMT ION
  • Veil. pris: 64 999,-
  • Motor: Shimano EP800
  • Batteri: Shimano BTE 8036, 630Wh
  • Display: Shimano EP8
  • Rekkevidde: Opptil 100 km
  • Gir: Shimano SLX, 12-girs drivverk
  • Bremser: Shimano SLX
  • Gaffel: Manitou Mezzer Expert 140 mm
  • Bakdemper: Manitou Mara Inline, 140 mm
  • Setepinne: SDG Tellis 125/150 mm Travel
  • Vekt: ca.25 kg
  • Kort oppsummert: Kraftig fulldempet elsykkel med Shimano sin kraftige EP8 elmotor på hele 85Nm og et stort 630Wh batteri. Shimano SLX 12-girs drivverk, hydrauliske skivebremser og 140 mm vandring fremme/bake gjør Gekko Force AMT ION klar for de groveste stiene og utfordrende terreng.

5. Scott Strike eRIDE 930


Scott Strike eRIDE 930
Scott Strike eRIDE 930
  • Veil. pris: 62 990,-
  • Motor: Bosch Performance CX / 250W / 85Nm
  • Batteri: PowerTube 625Wh, 4A lader
  • Display: Bosch Purion
  • Rekkevidde:
  • Gir: SRAM SX Eagle / 12 Speed
  • Bremser: Shimano BR-MT420 4 Piston / Front: SM-RT30 CL 203mm / Rear: RT-EM300 CL 203mm
  • Gaffel: Marzocchi Z2 Air / eMTB+ / Rail 3 / 3-Modes, 140mm
  • Bakdemper: X-Fusion NUDE Trunnion / SCOTT custom w. travel, 140-90 mm lockout
  • Setepinne: Syncros Duncan Dropper Post 2.5 / 31.6mm / S size 100mm / M 125mm / L size 150mm / XL 170mm
  • Vekt: 23,3 kg
  • Kort oppsummert: Gjennomført solid og kraftig fulldempet e-terrengsykkel myntet på deg som ønsker noe som takler «alt». Driftssikker Bosch Performance CX motor med et stort 625Wh batteri med lang rekkevidde, trofast SRAM SX Eagle-girgruppe og kraftigehydrauliske skivebremser.  140 mm demping foran og justerbar demper bak gjør at du kan slippe deg løs i utforkjøringene, samtidig som dy sykler effektivt i motbakkene og på flatene.. En ekte allrounder til variert bruk.

6. Cannondale Moterra Neo 4

Cannondale Moterra Neo 4
Cannondale Moterra Neo 4
  • Veil. pris: 61 999,-
  • Motor: Shimano EP8, 85Nm
  • Batteri: Shimano BT-E8036, 630Wh
  • Lader: Shimano Battery Charger 2A
  • Display: Shimano SC-EM800, Bluetooth enabled
  • Rekkevidde: Opptil 125 km
  • Gir: SRAM SX Eagle, 12-speed
  • Bremser: TRP Slate G4 4 Piston hydraulic disc, 200/200mm
  • Gaffel: RockShox 35 Silver R, 150mm, Solo Air
  • Bakdemper: RockShox Deluxe Select R, DebonAir
  • Setepinne: TranzX dropper heve-/senkepinne
  • Vekt:
  • Kort oppsummert: Cannondale Moterra Neo 4 er en svært kraftig og lettmanøvrert elsykkel utstyrt med toppkomponenter som en driftssikker Shimano EP8-motor med 85 Nm, stort 630Wh batteri, driftssikker SRAM SX Eagle-girgruppe og gode TRP Slate G4 hydrauliske skivebremser. Justerbar heve-/senkepinne og 150 mm vandring. Moterra Neo 4 er presis, smidig og morsom i alle terreng. Et godt valg for deg som ønsker å leke deg på nye stier.

Alt du må vite om elsykkel

Under får du vite i detalj det meste som er verdt å vite rundt elsykkel. Guiden er relativt omfattende, og feil kan forekomme ettersom de ulike produsentene med jevne mellomrom oppdaterer systemene sine. Likevel, tar du deg tid til å fordøye hele sulamitten, blir du rimelig godt oppdatert på elsykkel-fronten.

Hva skiller de ulike motorene?

Det finnes flere typer motorer for elsykler, og de har hver sine fordeler og ulemper. De fleste elsykler bruker enten midtmotor, front-nav motor eller bak-nav motor.

Bosch Performance Line
Midtmontert motor er det kraftigste og mest stabile.
  • Midtmotor/krankmotor er når motoren er plassert midt på sykkelen, ved pedalene. Denne typen motor hjelper deg å tråkke ved at den driver bakhjulet via kjedet, og gir deg følelsen av å trø på en vanlig sykkel. Den har god balanse og stabilitet og utnytter girene på sykkelen effektivt. Den gjør det også mye lettere å avmontere for- og bakhjul. Midtmotor er godt egent for terrengsykling, krevende stigninger og tung last. Ulempen med midtmotorer er at den kan være dyrere, tyngre å slite mer på kjede og gir enn andre typer.
  • Fronthjul motor er når motoren er plassert i navet på forhjulet. Dette er den rimeligste og ofte enkleste motortypen. Navmotoren er enkel å montere og vedlikeholde, og passer godt til bysykling, korte turer og flatt terreng. Ulempen med navmotor er at den som regel er mindre kraftig og effektiv, og at den kan bli framtung slik at sykkelen lett spinner når du sitter med tyngden bak på setet. I tillegg vil vekten foran kunne gjøre forhjulet mer utsatt for skader som punkteringer og felgskader.
  • Bakhjuls motor er når motoren er plassert i navet på bakhjulet. En bakhjulsmontert motor gir en skyve-effekt som kan føles mer naturlig og kraftfull enn en forhjulsmontert motor. Den gir også bedre grep på løst underlag, er mer diskret, og støyer mindre enn en krankmontert motor. Bakhjulsmotor gjør det også enkelt å montere/demontere forhjulet, men er desto mer komplisert å demontere når bakhjulet må av. Andre ulemper er at sykkelen kan bli baktung, det kompliserer vedlikeholdet, og at girvalget gjerne begrenses.

Sykkelprodusentene velger som regel motor ut fra sykkelens funksjon og bruksområde. Det finnes nemlig ikke en motor som er best til alt, og der er også noe av grunnen til at de ulike merkene har så mange alternativer tilgjengelig.

Det er også mulig å bygge om en vanlig sykkel til en elsykkel ved hjelp av et ombyggingssett som inneholder en motor, et batteri, en kontroller og en display. Et eksempel på et slikt sett er Bafang BBS02, som har en toppeffekt på 900 watt og et 36 volts batteri på 17,5 Ah. Du må passe på at ombyggingssettet er innenfor gjeldende regelverk for elsykler i Norge.


Batteri og rekkevidde

Batteriet på en elsykkel kan være montert på forskjellige steder avhengig av sykkelens design og motorplassering. De vanligste stedene er:

  • På undersiden av rammen, noe som gir et lavt tyngdepunkt og en pent og integrert design.
  • På bagasjebrettet, noe som gir god plass til andre ting på rammen og enkel tilgang til batteriet.
  • På skråstangen, eller overrøret, noe som gir god balanse og en sentral plassering.

Batteriet kan som regel tas av sykkelen for lading eller lagring, men noen modeller har fastmonterte batterier som må lades på sykkelen. Fordelen med å kunne fjerne batteriet er at det reduserer risikoen for at sykkelen blir stjålet, samt at du kan ha flere batterier som du bytter på å bruke/lade.

Batteriet bør lades i romtemperatur og ikke utsettes for ekstrem varme eller kulde. Det bør heller ikke lagres fulladet, eller utladet over lengre tid .

Størrelsen på batteriet er avgjørende for hvor langt du kan sykle på en full ladning. Størrelsen på batteriet måles i watt-timer (Wh), som er produktet av spenningen (V) og kapasiteten (Ah). Jo høyere Wh, jo mer energi kan batteriet lagre og levere, og desto lengre rekkevidde.

I tillegg til selve batteristørrelsen vil rekkevidden til batteriet avhenge av faktorer som assistansenivå, topografi, temperatur, brukervekt og kjørestil. De ulike produsentene har som regel en kalkulator som kan brukes til å estimere rekkevidden basert på flere av disse variablene.

Enkelte elsykler har mulighet for å utvide batterikapasiteten ved å montere en ekstra batteripakke utenpå rammen. Dette gir deg enda lenger rekkevidde, men også mer vekt.

el-sykkel guide
Foto: Shimano

Kraft (Watt) og dreiemoment

Når det snakkes om dreiemoment (torque) i forbindelse med elsykkel og en sykkelmotor, menes det hvor mye kraft motoren kan gi for å hjelpe deg å rotere pedalene. Jo høyere dreiemoment, jo lettere blir det å sykle i bratte bakker, eller med tung last. Dreiemoment måles i newtonmeter (Nm) og varierer mellom ulike motorer og assistansenivåer

Dreiemoment er ikke det samme som effekt. Effekt måles i watt (W) og angir hvor mye energi motoren bruker per tidsenhet. Effekt er et produkt av dreiemoment og rotasjonshastighet. Det betyr at en motor med høyt dreiemoment ikke nødvendigvis har høy effekt hvis den roterer sakte. På samme måte kan en motor med lavt dreiemoment ha høy effekt hvis den roterer fort.

Elektriske terrengsykler har gjerne motorer med et høyere dreiemoment (75-85 Nm) ettersom det gir mer kraft til å sykle bratte og krevende stier, samt hindringer som steiner og røtter. Det samme gjelder for større og tyngre transportsykler. En mindre og lettere elektrisk bysykkel eller landeveissykkel vil naturlig nok ikke ha det samme behovet for rå kraft.

I Norge (og de fleste land) er høyeste lovlige hastighet på elsykkel i dag 25 km/t, med en toleranse på 10 prosent. Det vil si at el-sykkelen kan ha en maksimal hastighet på 27,5 km/t før den blir regnet som en moped og må registreres og skiltes. El-sykkelen må også ha en motor som ikke gir mer enn 250 watt effekt og som slår seg av når du slutter å tråkke.

Det er likevel mulig å registrere kraftigere elsykler som har en høyere hastighet, eller effekt enn det som er tillatt for vanlige elsykler. Disse el-syklene må da klassifiseres som mopeder og følge de samme reglene som gjelder for dem. Det betyr at man må ha førerkort for moped, bruke hjelm, ha ansvarsforsikring og skilt på sykkelen. Man kan heller ikke sykle på fortau eller sykkelveier med disse el-syklene.

El-sykkel - Guide og kjøpsanbefalinger
Foto: Yamaha

Display og kontrollenhet

Så godt som alle elsykler tilbyr justerbar assistanse slik at du kan regulere hvor mye kraft motoren skal bistå med. Ved å skru av motoren (og assistansen) vil du kunne sykle som på en vanlig sykkel, og ved å øke motorkraften, vil du virkelig kunne nyte godt av el-sykkelens fordeler. Motorkraften justeres som regel via et display/kontrollenhet montert på styret.

Under ser du eksempel på tre av motorene fra Bosch, Shimano og Yamaha. De har ulike modeller og spesifikasjoner, men generelt kan man si at de har følgende justerbare nivåer av assistanse.

  • Bosch Performance Line CX: Flere nivåer som alle kan tilpasses gjennom eBike Flow appen: Race, Turbo, Auto, eMTB, Sport, Tour+, Tour og Eco. Eco gir 60% assistanse, Tour gir 140%, eMTB gir 140-340% avhengig av pedaltrykket, og Turbo gir 340%. Man kan bytte mellom nivåene ved hjelp av en bryter på styret som er koblet til en skjerm som viser batteristatus, hastighet og andre data.
  • Shimano EP8: Tre nivåer: Eco, Trail og Boost. Eco gir 30-70% assistanse, Trail gir 60-150%, og Boost gir 150-300%. Man kan bytte mellom nivåene ved hjelp av en bryter på styret som er koblet til en skjerm som viser batteristatus, hastighet og andre data. Man kan også tilpasse nivåene via en app på mobilen.
  • Yamaha PW-X3: Fem nivåer: Eco+, Eco, Standard, High og EXPW. Eco+ gir 50% assistanse, Eco gir 100%, Standard gir 190%, High gir 280%, og EXPW gir 360%. Man kan bytte mellom nivåene ved hjelp av en bryter på styret som er koblet til en skjerm som viser batteristatus, hastighet og andre data.

I tillegg til de ulike assistansenivåene er det viktig at el-sykkelen har en slags «Gåmodus / Walk Mode«. Et eksempel er Bosch Smart Walk Assist som gjør det lettere å trille en elsykkel ved at motoren yter en lav hastighet opp til 4 km/t mens funksjonen er aktivert. En elsykkel som ikke har denne funksjon vil raskt bli veldig tung å trille…

Det finnes etter hvert mange ulike typer computere til elsykler, og de varierer i funksjon, størrelse og plassering. Felles for nesten samtlige er en liten skjerm som viser informasjon om sykkelen, som for eksempel hastighet, batterinivå, distanse, tid og assistansenivå. De fleste computere har knapper, men noen av de mer avanserte har berøringsskjerm, og ikke minst en ekstra fjernkontroll på styret for enklere kontroll.

Noen computerne har også GPS, Bluetooth eller WiFi for å koble seg til en app for blant annet justering av ulike innstillinger, programvareoppdateringer, samt tredjeparts apper som gir mulighet for navigering, treningsveiledning, m.m..

Bosch tilbyr på samtlige av sine computere (bortsett fra Purion) eBike Lock System som lar deg låse sykkelen/deaktivere motorstøtten ved hjelp av appen på telefonen.

Som regel kommer syklene ferdig levert med en bestemt kontrollenhet/computer fra produsent, som for eksempel Bosch Purion, Bosch Intuvia eller Bosch Kiox. Disse har som nevnt ulike egenskaper, men har alle de samme grunnfunksjonene. De mest avanserte forsøker i større grad å etterligne en dedikert sykkelcomputer med navigering og sving-for-sving veiledning, men selv den rimeligste computeren gjør nytten. Dersom en elsykkel du er interessert i ikke kommer med den computeren du nødvendigvis skulle ønske deg, er det like greit å kjøpe en rimelig ekstern sykkelcomputer til noen hundre kroner. Sjekk for eksempel Garmin Edge-computerne.

Bosch eBike Nyon
Bosch eBike Nyon

Oversikt over displayer/computer

Bosch – Computer

Bosch har fire typer display for elsykler: Purion, Intuvia, Kiox og Nyon. Her er noen av hovedforskjellene mellom dem:

  • Purion er den enkleste og mest minimalistiske computeren fra Bosch. Den er integrert i styret og viser bare de viktigste opplysningene som hastighet, batterinivå, distanse og kjøremodus. Purion har to knapper for å bytte mellom modus og skjermbilder.
  • Intuvia er en mer avansert og brukervennlig computer som kan festes på styret med en brakett. Den har en større skjerm som viser mer informasjon som gjennomsnittshastighet, maksimalhastighet, kaloriforbruk, klokke og temperatur. Den har også en separat kontrollenhet på styret som gjør det enkelt å betjene computeren uten å slippe styret. Intuvia har også en USB-port for å lade telefonen eller andre enheter. Intuvia støtter eBike Lock systemet.
  • Kiox er den mest sportslige og robuste computere fra Bosch. Den har en kompakt og fargerik skjerm som viser enda mer informasjon som hjertefrekvens, kadens, høydemeter og GPS. Den kan også kobles til smarttelefonen via Bluetooth eller WiFi for å bruke apper som eBike Connect, komoot, Apple Health og Strava. Kiox kan betjenes med LED Remote eller Mini Remote på styret, samt ta i bruk eBike Lock systemet som låser sykkelen fra telefonen.
  • Nyon er den mest allsidige og intelligente computeren fra Bosch. Den har en stor berøringsskjerm som fungerer som en alt-i-ett sykkelcomputer. Den har alle funksjonene til Kiox, pluss navigasjon, ruteplanlegging, treningstips, varsler, musikkstyring, m.m.. Nyon kan også tilpasses etter egne preferanser og behov via eBike Connect appen, samt ta i bruk eBike Lock systemet.
Bosch Kiox
Bosch Kiox

Shimano – Computer

Shimano er en av de ledende produsentene av elsykkel systemer som består av en motor, et batteri, et display/kontroller. Det finnes ulike typer av Shimano elsykkel systemer for forskjellige bruksområder, som pendling, cargo og terrengsykling. Hvert system har sin egen computer som viser informasjon om hastighet, batterinivå, assistansenivå og annet. Noen av de mest populære Shimano elsykkel-computerne er:

  • SC-E6100: Trådløs sykkelcomputer tilpasset by- og hybridsykling med Shimano Steps E6100 motor. Den har en 2,7″ fargedisplay som viser informasjon om hastighet, distanse, batterinivå, assistansenivå og tid. Den har også trådløs kommunikasjon med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth.
  • SC-E7000: Trådløs sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS E7000-systemet. Den har en 1,4″ skjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet, girposisjon og rekkevidde. Den har også trådløs kommunikasjon med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth. SC-E7000 er mer kompakt og lavprofilert enn SC-E6100, noe som gjør den mer egnet for MTB-kjøring.
  • SC-EM800 (EP8): Trådløs sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS EP8-systemet. Den har en 1,6″ skjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet, girposisjon og rekkevidde. Den har også trådløs kommunikasjon med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth. Den er enda mer kompakt og lavprofilert enn SC-E7000, noe som gjør den ideell for MTB-kjøring.
  • SC-E5000: En enkel og kompakt sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS E5000-systemet. Den har en 1,4″ skjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet og rekkevidde. Den fungerer også som en assistansebryter, som lar deg justere assistansenivået opp eller ned med store og lett tilgjengelige knapper.
  • SC-E8000: En lavprofilert sykkelcomputer som viser de forskjellige funksjonene til Shimano STEPS E8000-systemet. Den har en 1,6″ fargeskjerm som viser assistansemodus, batterinivå, hastighet, girposisjon og kadens. SC-E8000 kan også kommunisere trådløst med tredjepartsapper via ANT eller Bluetooth. Den lave profilen gjør den godt egnet til MTB-kjøring.
Shimano Steps EP801
Shimano Steps EP801

Yamaha – Computer

Yamaha har fire typer computer for elsykler: A, B, C og X. Her er noen av hovedforskjellene mellom dem:

  • Display X er den enkleste og minste computeren fra Yamaha. Den monteres direkte til sykkelens stem og gir et elegant og minimalistisk utseende til styret. Computeren har LED indikatorer for å indikere batteri- og assistansenivå, og USB port for å lade enheter. X støtter Bluetooth og ANT+ slik at den kan kobles til tredjeparts apper og andre sykkelcomputere (Garmin, Sigma, m.m.).
  • Display A er enkel og brukervennlig computer med en liten skjerm (1,7″) som viser info som hastighet, batterinivå, distanse og kjøremodus. Den har to knapper for å bytte mellom modus og skjermbilder. Ingen støtte for Bluetooth/ANT+.
  • Display B er en mer avansert og brukervennlig computer som kan festes på styret med en brakett. Den har en større skjerm (3″) som viser mer informasjon som gjennomsnittshastighet, maksimalhastighet, kadens, klokke, m.m. Den har også en separat kontrollenhet på styret som gjør det enkelt å betjene displayen uten å slippe styret. B har en USB-port for å lade telefonen eller andre enheter, men det er ingen støtte for Bluetooth/ANT+.
  • Display C er den mest allsidige og intelligente computeren fra Yamaha. Den har en stor fargeskjerm (2,8″) som fungerer som en alt-i-ett sykkelcomputer. Den har alle funksjonene til B, pluss muligheten til å ta i bruk tredjeparts apper via Bluetooth-tilkobling til telefonen, slik at du kan benytte apper for navigasjon, ruteplanlegging, treningstips, varsler, musikkstyring, etc..
Yamaha Display C
Yamaha Display C

Bafang – Computer

Bafang leverer et stort utvalg computere, og å nevne alle ville tatt et halvt år. Kort oppsummert tilbyr Bafang alt fra enkle LCD- og LED-computere til avanserte computere med støtte for Bluetooth og kommunikasjon gjennom mobilen slik at du kan koble den til Bafang Go+ appen som fungerer som en avansert sykkelcomputer.


Elsykkel motorer og batterier

Bosch – Motorer

Bosch har totalt åtte ulike elsykkel motorer hvorav de mest vanlige er: Performance Line CX, Performance Line CX Race Limited Edition, Performance Line Speed, Performance Line, Cargo Line, Active Line Plus og Active Line. Hvert system består av en motor, et batteri, en kontroller og en display.

De fleste av systemene tilbyr følgende moduser: Eco, Sport, Tour, Tour+, eMTB, Turbo og Auto, mens «Race» er eksklusivt for Performance Line CX Race Limited Edition, og «Cargo» er eksklusivt for Cargo Line.

elsykkel test
Bosch
  • Performance Line CX Race Limited Edition er en ny og begrenset utgave av Bosch sin elsykkel-motor for terrengsykling. Den har noen spesielle egenskaper som skiller den fra den vanlige Performance Line CX motoren, som eksklusiv Race modus (gir opptil 400% assistanse av egen pedalkraft), Extended Boost som hjelper deg å komme over store steiner og røtter, lavere vekt (2,75 kg vs 2,90 kg), samt et mer sporty design.
  • Performance Line CX er (foruten Race Limited Edition) den kraftigste og mest avanserte motoren fra Bosch. Den har et dreiemoment på 85 Nm, og er designet for terrengsykling og krevende stigninger. Det har seks assistansenivåer: Eco, Sport, Tour, Tour+, eMTB og Turbo, og kan yte maksimal 340% av egen pedalkraft. Det har også en egen eMTB-modus som automatisk tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft i ulike situasjoner.
  • Performance Line Speed er en kraftig motor for elsykler som kan nå en maksimal hastighet på 45 km/t. Den er designet for pendlere og raske turer, og gir langt mer kraft effekt enn tradisjonelle elsykkel motorer. Performance Line Speed har et maksimalt dreiemoment på 85 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt og fire assistansemoduser, inkludert en automatisk modus som tilpasser seg hastigheten og pedaltrykket. Line Speed kan yte maksimal 340% av egen pedalkraft.
  • Performance Line er et sporty og allsidig system som passer for både by- og turbruk. Det har et dreiemoment på 65 Nm og er lett og kompakt. Det har seks assistansenivåer: Eco, Tour, Tour+, Sport, eMTB og Turbo, og kan yte maksimal 340% av egen pedalkraft. Det har også en egen Auto-modus som automatisk veksler mellom Tour og Turbo avhengig av terrenget og gir optimal kraft i ulike situasjoner.
  • Bosch Cargo Line er en kraftig motor for el-lastesykler og designet for å transportere tunge varer, eller personer. Den leverer svært mye støtte og høy komfort i alle situasjoner takket være et høyt maksimalt dreiemoment på 85 Nm og en kontinuerlig effekt på 250 watt. Cargo Line har seks assistansenivåer: Eco, Tour, Sport, eMTB, Turbo og en Cargo-modus som kan yte maksimat´l 400% av egen pedalkraft. Bosch eBike ABS system gir optimal bremsestøtte og større sikkerhet selv når lastesykkelen er fullastet.
  • Active Line Plus er et komfortabelt og stillegående system med et dreiemoment på 50 Nm som passer for hverdagsbruk og rolige turer. Det har fire assistansenivåer: Eco, Tour, Sport og Turbo, og kan yte maksimal 270% av egen pedalkraft. Det gir lett og behagelig assistanse med lavt støynivå, og en rolig og balansert oppstart.
  • Active Line er det enkleste og rimeligste systemet fra Bosch. Det har et dreiemoment på 40 Nm, og er ideelt for bysykling og korte turer. Det har fire assistansenivåer: Eco, Tour, Sport og Turbo, og kan yte maksimal 250% av egen pedalkraft. Det gir lett og behagelig assistanse med lavt støynivå, og en rolig og balansert oppstart.
Bosch Performance Line
Bosch Performance Line CX

Bosch – batterier

Størrelsen på batteriene til Bosch elsykler varierer fra 300 Wh til 750 Wh, avhengig av modell og type.

Bosch har tre hovedtyper av batterier: PowerPack, PowerTube og DualBattery.

  • PowerPack er et eksternt batteri som kan festes på rammen eller bagasjebrettet. Det er lett å ta av og på, og kan lades både på og utenfor sykkelen. Det finnes i størrelsene 300 Wh, 400 Wh, 500 Wh, 545 Wh og 725 Wh.
  • PowerTube er et integrert batteri som er skjult i rammen. Det gir sykkelen et elegant og diskret utseende. Det kan også lades både på og utenfor sykkelen. Det finnes i størrelsene 400 Wh, 500 Wh, 625 Wh og 750 Wh.
  • DualBattery er en kombinasjon av to batterier som gir dobbelt så mye kapasitet. Det kan være to PowerPacks, to PowerTubes eller en av hver. Det gir deg mulighet for å sykle enda lenger uten å lade. Det finnes i størrelsene 800 Wh, 1000 Wh og 1250 Wh.

Shimano – Motorer

Shimano har seks elsykkel motorer: EP8, EP6, E8000, E7000, E6100 og E5000. Hvert system består av en motor, et batteri, en kontroller og et display. EP8 og EP6 har i tillegg AUTO SHIFT og FREE SHIFT – to teknologier som gjør det mulig å skifte gir på en elsykkel uten å tråkke.

AUTO SHIFT er et automatisk girskiftende system som bruker hastighet og app-innstillinger for å velge det optimale giret til enhver anledning. Det gir et komfortabelt og jevnt tråkk gjennom hele turen, og eliminerer stresset med å skifte gir. Det passer for elektriske by og trekking sykler som brukes til cruising og hverdagsbruk.

FREE SHIFT er et manuell girskiftende system som lar deg skifte gir mens du ruller uten å tråkke. Det gir deg mer kontroll og flyt når du sykler i krevende terreng, som svinger og nedoverbakker. Det passer for e-MTB sykler som brukes til stisykling og eventyr.

Begge teknologiene er kompatible med Di2 elektronisk girsystem fra Shimano og kan aktiveres og tilpasses med E-TUBE PROJECT appen. Du kan også skifte manuelt når som helst hvis du vil overstyre det automatiske systemet.

Shimano FINE TUNE er en funksjon som lar deg justere innstillingene på sykler med Shimano Di2 elektroniske girsystem. Du kan for eksempel endre:

  • Girskiftehastighet: Du kan velge hvor raskt girene skal skifte når du holder inne girskifteren.
  • Multishift: Du kan velge om du vil skifte flere gir om gangen når du holder inne girskifteren, og hvor mange gir du vil skifte.
  • Synkronisert giring: Du kan velge om du vil la systemet automatisk skifte mellom for- og bakgir for å gi deg den optimale girutvekslingen.
  • Knappfunksjoner: Du kan tilpasse hvilke knapper som gjør hva, for eksempel om du vil bytte retning på girskiftet eller bruke knappene til andre funksjoner som lys eller fjernkontroll.

FINE TUNE kan utføres gjennom Shimano E-tube project appen som kan lastes ned på mobilen, via en PC, eller en dedikert enhet kalt PCE1 eller PCE02.

For de fleste av motorene nevnt under kan innstillinger som assistansenivå, startmodus, skiftehastighet og mer, tilpasses gjennom E-tube project appen til Shimano.

Oversikt over Shimano motorene

elsykkel test
Shimano
  • Shimano EP8 (EP801) er den nyeste og kraftigste motoren fra Shimano og erstatter E8000 (tilsvarer Performance Line CX). Den har et dreiemoment på 85 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Sammenlignet med E8000 har den høyere dreiemoment, lavere vekt, lavere tråkkmotstand, bedre kjøling og en eksklusiv Race modus. EP8 er designet for terrengsykling og utfordrende stigninger, og har en rask og kraftig akselerasjon. Motoren har fem assistansenivåer: Eco, Trail, Boost, Walk og Auto-modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft. EP8 har funksjoner som FREE SHIFT, AUTO SHIFT og FINE TUNE. Disse lar deg skifte gir uten å tråkke, justere giringen automatisk, eller tilpasse kraftprofilen via eTube-appen. Vekt. 2,7 kg.
  • Shimano EP6 (EP600) er også en ny motor (lansert i 2022) designet for å tilby høy ytelse og god tilkobling til en rimeligere pris enn Shimano EP8 (EP801). Shimano EP6 har et maksimalt dreiemoment på 85 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Motoren har avanserte sensorer og kan automatisk justere motorstyrken for å gi et naturlig og flytende tråkk. EP6 har funksjoner som FREE SHIFT, AUTO SHIFT og FINE TUNE. Vekt. 3,0 kg.
  • Shimano E8000 er en eldre versjon av EP8 og har lenge vært en en av de mest populære elsykkel motorene for sporty tur- og terrengkjøring. E8000 er likevel svært kraftig og byr på opptil 70 Nm dreiemoment, 250 watt, tre kjøremoduser: Eco, Trail og Boost, pluss en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal assistanse. Motoren veier kun 2,8 kg og har et lite og diskret design som integreres godt med sykkelrammen.
  • Shimano E7000 motoren er en av de mest prisgunstige elsykkel motorene for tur- og terrengsykling. Den gir opptil 60 Nm dreiemoment, 250 watt, tre kjøremoduser: Eco, Trail og Boost, pluss en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal assistanse. Motoren veier kun 2,79 kg og har et lite og diskret design som integreres godt med sykkelrammen.
  • Shimano E6100 er en av de mest moderne elsykkel motorene for by- og hybridsykling. Den har et dreiemoment på 60 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er ideelt for bysykling og korte turer. Det har tre assistansenivåer: Eco, Normal og High. Det gir lett og behagelig assistanse med lavt støynivå. Vekt. 2,76 kg.
  • Shimano E5000 motoren er en av de mest prisgunstige elsykkel motorene for by- og hverdagssykling, og er både lett og stillegående. Motoren gir jevn og naturlig assistanse i alle situasjoner, har et maksimalt dreiemoment på 40 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. E5000 har tre assistansemoduser, inkludert en startmodus som gir ekstra kraft når du skal komme i gang (bare med Di2). Vekt. 2,5 kg.
el-sykkel
Shimano EP8

Shimano – Batterier

Shimano har to hovedtyper av batterier til elsykkel: eksterne og integrerte. Her er noen av egenskapene til hver type:

  • Eksterne batterier er festet på bagasjebrettet, og kan enkelt tas av og på. De kan lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 630 Wh, 418 Wh og 504 Wh. En batteriindikator viser hele tiden hvor mye strøm som er igjen.
  • Integrerte batterier er skjult i rammen og gir sykkelen et elegant og diskret utseende. Disse batteriene kan lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 630 Wh, 418 Wh og 504 Wh. En batteriindikator viser hele tiden hvor mye strøm som er igjen.

Yamaha – Motorer

Yamaha er en av de største produsentene av elsykkel systemer i verden. De har flere ulike motorer og batterier som passer til forskjellige typer sykler og bruksområder. Her er noen av de mest kjente motorene fra Yamaha:

elsykkel test
Yamaha
  • PWseries X3 er den nyeste og kraftigste elsykkel motoren fra Yamaha. Sammenlignet med X2 er den 20% mindre og 10% lettere. Det har et dreiemoment på 85 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er designet for terrengsykling og utfordrende stigninger. Det har fem assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard, High og EXPW. Det har også en egen EXPW-modus som gir ekstra kraft i bratte bakker og tekniske partier. Det har også en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft. Vekt. 2,8 kg.
  • PWseries X2 er den nest kraftigste elsykkel motoren fra Yamaha. Det har et dreiemoment på 80 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er designet for terrengsykling og utfordrende stigninger. Det har fem assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard, High og EXPW. Det har også en egen EXPW-modus som gir ekstra kraft i bratte bakker og tekniske partier. Det har også en automatisk modus som tilpasser seg terrenget og gir optimal kraft. Vekt. 3,1 kg.
  • PWseries S2 er en kraftig og lett elsykkel motor basert på den bestselgende PWseries ST, men har forbedret dreiemoment, vekt og størrelse. PWseries S2 har et maksimalt dreiemoment på 75 Nm og en vekt på kun 2,85 kg. Motoren harr fem kjøremoduser: Eco, Tour, Sport, Turbo og Walk, og du kan også tilpasse kjøremodusene til dine individuelle behov via Yamaha-appen. PWseries S2 har en Auto-modus som justerer assistansenivået etter terrenget. Motoren har også en smalere bunnbrakett enn PWseries ST, noe som gir bedre pedaleffektivitet og følelse. Dette er en allsidig motor som egner seg for alt fra e-MTB til e-city og e-trekking
  • PWseries TE er en komfortabelt og stillegående elsykkel motor som passer for hverdagsbruk og rolige turer. Det har et dreiemoment på 60 Nm, en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt, og er harmonisk og balansert. Det har fire assistansenivåer: Eco+, Eco, Standard og High. Det gir naturlig og smidig assistanse uten motstand når du sykler over 25 km/t. PW-TE har også en Quad Sensor System som måler hastighet, pedaltrykk, kadens og helning. Vekt. 3,4 kg.
  • PWseries ST: Dette er Yamahas motor for el-hybridsykler. Den har et maksimalt dreiemoment på 70 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Den har fire assistansemoduser, inkludert en automatisk modus som tilpasser seg hastigheten og pedaltrykket. Den har også et Quad Sensor System som måler hastighet, pedaltrykk, kadens og helning.
  • PWseries CE er Yamahas motor for el-by- og lastesykler. Den har et maksimalt dreiemoment på 50 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Den har fire assistansemoduser, inkludert en automatisk modus som tilpasser seg hastigheten og pedaltrykket. Den har også et Quad Sensor System som måler hastighet, pedaltrykk, kadens og helning. Vekt. 3,0 kg.
el-sykkel
Yamaha PWseries S2

Yamaha – Batterier

Yamaha har to hovedtyper av batterier til elsykkel: eksterne og integrerte. Her er noen av egenskapene til hver type:

Eksterne batterier er festet på rammen eller bagasjebrettet, og kan enkelt tas av og på. De kan lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 300 Wh, 400 Wh og 500 Wh. Integrerte batterier er skjult i rammen, og gir sykkelen et elegant og diskret utseende. De kan også lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 400 Wh, 500 Wh og 600 Wh.

  • 500 Wh: Dette er Yamahas kraftigste batteri, som gir en lang rekkevidde og høy ytelse. Det har en kapasitet på 13.8 Ah og en spenning på 36 V. Det veier ca. 3.1 kg og har en batteriindikator som viser hvor mye strøm som er igjen.
  • 400 Wh: Dette er Yamahas standard batteri, som gir en god rekkevidde og ytelse. Det har en kapasitet på 11 Ah og en spenning på 36 V. Det veier ca. 2.9 kg og har en batteriindikator som viser hvor mye strøm som er igjen.
  • 300 Wh: Dette er Yamahas letteste batteri, som gir en kortere rekkevidde og lavere ytelse. Det har en kapasitet på 8.7 Ah og en spenning på 36 V. Det veier ca. 2.4 kg og har en batteriindikator som viser hvor mye strøm som er igjen.

Fazua – Motorer og batterier

Fazua er en tysk produsent av elsykkel motorer for elsykler som er spesielt egnet for lette og sporty sykler som f.eks. landeveissykler. Fazua-motorene er integrert i rammen og kan enkelt tas ut og erstattes med et deksel slik at du sitter igjen med en «vanlig» sykkel. Fazua har i dag tre ulike motorer.

Fazua har tre ulike motorer for elsykler: Ride 50, Ride 60 og Evation. Alle motorene er integrert i rammen og kan enkelt tas ut og erstattes med et deksel. Her er noen av forskjellene mellom de ulike motorene:

el-sykkel
  • Ride 60 har et maksimalt dreiemoment på 60 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 450 watt. Batteriet har en kapasitet på 430 Wh. Ride 60 har fire assistansemoduser: Breeze, River, Rocket og Boost, og en touch-sensor på overrøret som lar deg velge mellom assistansemodusene, samt se batteristatus. Total vekt (motor, batteri og drivlinje) er ca. 4,2 kg.
  • Ride 50 Trail/Street har et maksimalt dreiemoment på 58 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 300 watt, med en maks ytelse på 350 watt i kortere perioder. Batteriet har en kapasitet på 252 Wh. Ride 50 har tre assistansemoduser: Breeze, River og Rocket, og en bryter på styret lar deg velge mellom assistansemodusene, samt se batteristatus. Ride 50 er tilgjengelig i en Trail og Street utgave som begge er tilpasset ulike bruksområder.
  • Ride 50 Evation har et maksimalt dreiemoment på 55 Nm og en kontinuerlig nominell effekt på 250 watt. Batteriet har en kapasitet på 252 Wh. Ride 50 Evation har tre assistansemoduser: Breeze, River og Rocket, og en bryter på styret lar deg velge mellom assistansemodusene, samt se batteristatus. Total vekt (motor, batteri og drivlinje) er 4,6 kg.
elsykkel
Fazua motorer er små og lette, og brukes gjerne i lettere landeveissykler, grusracere, hybridsykler, etc..

Mahle – Motorer og batterier

Mahle er en tysk produsent som leverer elsykkel motorer til ulike sykkelmerker, spesielt i lette og urbane segmenter. Mahle-motorene er lette, kompakte og avtakbare.

Mahle tilbyr integrerte batterier som er fullstendig skjult i rammen, og gir sykkelen et elegant og diskret utseende. De kan også lades både på og utenfor sykkelen. De finnes i størrelsene 250 Wh, 350 Wh og i batteriekstendere på opptil 208 Wh som enkelt monteres i den ene flaskeholderen. Av motorer har Mahle et stort utvalg

  • X35+: Mahle X35+ er en integrert krankmotor med et maksimalt dreiemoment på 40 Nm og nominell effekt 250 watt. Den er kompakt og lett, designet for å være nesten usynlig på sykkelen. Den gir et naturlig og jevnt tråkk, og motoren kan enkelt integreres i sykkelens ramme.
  • X35: Dette er en annen variant av Mahle X35-serien med det samme maksimale dreiemomentet på 40 Nm og nominell effekt 250 watt. Den er også en integrert krankmotor og er kjent for sin stille drift og jevne kraftoverføring. Mahle fokuserer på å levere høy effektivitet og pålitelighet i disse motorene.
  • X35 Rear Hub Motor: Mahle tilbyr også en baknavsmotor i X35-serien. Denne motoren er plassert i bakhjulet og gir enkel installasjon på eksisterende sykler. Den er egnet for forskjellige sykkeltyper og gir en jevn og kraftig ytelse.
  • X35 S-Pedelec Motor: Dette er en kraftigere motor designet for S-Pedelec-sykler, som er elektriske sykler som kan oppnå høyere hastigheter sammenlignet med vanlige elsykler. Denne motoren gir økt kraft og ytelse for raskere akselerasjon og høyere hastigheter.
  • X45: Mahle X45 er en nyere tillegg til sortimentet og er en krankmotor designet for terrengsykler. Den gir ekstra kraft og dreiemoment for å håndtere utfordrende terreng.
  • X20: Mahle X20 er et lett og smart elsykkel baknavsystem designet for å gi kraftig assistanse til syklisten uansett kadens. Mahle X20 har et maksimalt dreiemoment på 40 Nm og nominell effekt 250 watt. Systemet er ultrakompakt og veier kun 3,2 kg (300 gram lettere enn X35), inkludert drivsystem, indre batteri og computer. X20-systemet har en ny kompakt computer som inkluderer BT og ANT+ tilkobling, lysstyrkesensor og 3D-akselerometer. X20 har en ny dreiemomentsensor og kadenssensor i bunnavbruddet som lar elsykkelen måle watt/kraft, og gir deg den passende responsen takket være AI og maskinlæring. X20-systemet har også en intelligent hurtigladesystem som kan lade batteriet opp til 80% av full kapasitet på mindre enn 2 timer.

Bafang – Motorer og batterier

Bafang er en kinesisk produsent og regnes som en av de fire store produsentene av elsykkelmotorer. De tilbyr alt fra enkeltkomponenter som motorer, batterier og computere, til komplette løsninger med «alt inkludert». Bafang skiller seg ut ved å tilpasse produktene til hver OEM (hver enkelt produsent og sykkel), noe som betyr at to motorer med samme utseende kan være veldig forskjellige på innsiden.

Bafang tilbyr et bredt spekter av motorer, fra billige og enkle til dyre og avanserte, hvor de dyreste er av lik kvalitet som toppmodellene til de andre tre store produsentene. Bafang leverer også slitedeler til sine motorer, noe som er en stor fordel dersom du trenger å bytte en liten del. Bosch, Shimano og Yamaha omtales som «vedlikeholdsfrie», og det er vanskelig å få tak i slitedeler til disse motorer. Etter garantiperioden må man kjøpe en ny motor om feil oppstår, og prisen for en ny motor er gjerne mye høyere enn OEM prisen.

Bafang er kjent for god service, og tillater OEM å ha eget delelager. Deres egenspesifiserte motorer har fått gode tilbakemeldinger og står ikke tilbake for noe sammenlignet med toppmodeller fra konkurrerende merker.

Bafang – Motorer

Bafang leverer et lite hav av motorer, både midtmonterte og navmonterte (både bakhjul og forhjul). Motorene deles inn i tre ulike «familier»:

  • M-Series: Svært kraftige og midtmonterte motorer med kraft opp mot 160 Nm og 1000W. De kraftigste modellene er spesielt godt egnet for eCargo-sykler og elektriske fatbikes, mens de enklere modellene er designet for touring, bysykler, etc..
  • HR-Series: Navmonterte motorer som sitter i bakhjulet (R = Rear) kan tilpasses alt fra kraftige kraftige elektriske fatbikes og terrengsykler, til enklere bysykler og raske elektriske landeveissykler. HR-Serien tilbyr motorer fra 35 Nm og 250 watt til 95 Nm og 1000 watt.
  • HF-Series: Navmonterte motorer som sitter i forhjulet (F = Front) og er svært lette slik at de passer perfekt i bysykler. HF-Serien tilbyr motorer fra 40 Nm og 250 watt til 30 Nm og 250 watt – og en vekt på kun 1,7 kg!

Bafang – Batterier

Bafang tilbyr tre typer batterier; fullintegrerte i rammen (intube), montert på rammen (downtube) og bakmonterte (racktype).

  • Intube: Batterier som er pent integrerte i rammen for et diskre og elegant utseende, samt aerodynamikk. Intube batteriene finnes i mange størrelser 360 Wh til 960 Wh. Her finnes det batterier for alt fra elektriske landeveissykler til kraftige eMTB modeller.
  • Downtube: Batterier som er delvis montert i rammen, eller rettere sagt; på rammen. Disse gir ikke det samme diskre og elegante utseende som de fullintegrerte, men tilbyr fremdeles mye kraft. Downtube batteriene finnes i en rekke størrelser fra 450 Wh til 960 Wh.
  •  Racktype: Batterier som er montert eksternt på bagasjebrettet. Disse finnes i størrelsene 498 Wh, 623 Wh og 750 Wh.

Andre produsenter av elsykkel motorer

I tillegg til de nevnte merkene finnes det flere produsenter av elsykkel systemer. Her finner vi blant annet Specialized, Giant, TQ (Trek), Mahle, Bafang, m.fl… Bafang er sannsynligvis den største av disse og hører sammen den Bosch, Yamaha og Shimano blant de store.

  • Brose: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til flere sykkelmerker, blant annet Specialized. Brose-motorene er kraftige, stillegående og tilpasningsdyktige.
  • Specialized: Specialized bruker Brose-motorer på sine kraftigste elsykler, men har også utviklet sin egen SL-motor for sine letteste elsykler. SL 1.1 motoren har 35 Nm dreiemoment, maks kapasitet på 320 watt, og veier kun 1,95 kg. SL 2.0/2.2 motoren har 70/90 Nm dreiemoment, maks kapasitet på 565 watt, og veier 3,4 kg
  • Giant: Giant bruker Yamaha-motorer på sine fleste elsykler, men har også utviklet sin egen SyncDrive Pro motor i samarbeid med Yamaha. SyncDrive Pro motoren har 80 Nm dreiemoment og fem kjøremoduser: Eco, Basic, Active, Sport og Power. Den har også en smartmodus som automatisk justerer assistansenivået etter terrenget.
  • Rocky Mountain: En kanadisk sykkelprodusent som har utviklet sin egen elsykkel motor i samarbeid med en annen kanadisk el-motorprodusent. Rocky Mountain-motoren er lett, integrert og har et stort batteri.
  • Panasonic: En japansk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i by- og komfortsegmenter. Panasonic-motorene er pålitelige, effektive og stillegående.
  • Impulse: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i by- og trekkingsegmenter. Impulse-motorene er kraftige, robuste og har et stort batteri.
  • Continental: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til noen sykkelmerker, spesielt i sporty og innovative segmenter. Continental-motorene er lette, kompakte og har et integrert girsystem.
  • TranzX: En taiwansk produsent som leverer elsykkel motorer til mange sykkelmerker, spesielt i lavere prisklasser. TranzX-motorene er rimelige, enkle og varierte.
  • TQ: En tysk produsent som leverer elsykkel motorer til store sykkelmerker som Trek, BMC og Haibike – spesielt i grove og kraftige segmenter. Noen av de mest kjente modellene er TQ-HPR50, TQ-HPR120S og TQ-HPR135S, med henholdsvis maksimalt dreiemoment på 50 Nm, 120 Nm og 135 Nm. Disse motorene har også fire eller fem kjøremoduser: Eco, Tour, Sport, Turbo og Walk. Du kan også tilpasse kjøremodusene til dine individuelle behov via TQ-appen.

Del gjerne:

Featured image for “Slik kalibrerer du tredemølledistansen på en Garmin pulsklokke”
17. juli 2024 | Guider

Slik kalibrerer du tredemølledistansen på en Garmin pulsklokke

Sliter du med at klokka di ikke måler riktig tempo og distanse når du løper innendørs på en tredemølle? Denne oppskriften kan hjelpe deg til bedre målinger.
Les mer
Featured image for “Slik importerer du ruter fra UT.no til Garmin”
10. juli 2024 | Guider

Slik importerer du ruter fra UT.no til Garmin

Her får du oppskriften på hvordan du raskt og enkelt importerer en rute fra UT.no til Garmin-klokken, eller en annen Garmin GPS.
Les mer
Featured image for “Guide: Dette er nedtrappingspuls (Heart rate recovery)”
29. juni 2024 | Guider

Guide: Dette er nedtrappingspuls (Heart rate recovery)

Nedtrappingspuls kan være en nyttig indikator for både treningstilstand og hjertehelse. Denne guiden gir deg svar på det du trenger å vite.
Les mer
Featured image for “Joggesko / Terrengsko – De beste og anbefalte løpeskoene”
21. juni 2024 | Guider

Joggesko / Terrengsko – De beste og anbefalte løpeskoene

Er du på utkikk etter nye løpesko? Denne store testen og guiden vil forhåpentligvis hjelpe deg. Her er test og anbefalinger av årets løpesko/joggesko.
Les mer
Featured image for “Guide: Garmin foreslått treningsøkt”
29. april 2024 | Guider

Guide: Garmin foreslått treningsøkt

Garmin-klokker med funksjonen «Daglig foreslått treningsøkt» gir deg dagsferske treningsøkter basert på treningsstatus og dagsform. Her er det du må vite.
Les mer
Featured image for “Navigering – Dette skiller kart og brødsmuleruting”
15. april 2024 | Blogg

Navigering – Dette skiller kart og brødsmuleruting

Flere og flere pulsklokker/smartklokker kommer med forhåndsinstallerte kart for enklere navigering. Her er det (viktige) du må vite før du velger modell.
Les mer
Featured image for “Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger”
28. mars 2024 | Guider

Elsykkel – Guide og kjøpsanbefalinger

På utkikk etter ny elsykkel, men er forvirret over alle de ulike motortypene, batteristørrelsene og merkene? Denne guiden forklarer deg alt du må vite.
Les mer
Featured image for “Pulsklokke – De beste rimelige og budsjettvennlige pulsklokkene”
15. mars 2024 | Guider

Pulsklokke – De beste rimelige og budsjettvennlige pulsklokkene

Er du på utkikk etter en ny pulsklokke, men ønsker ikke å svi av mer penger enn nødvendig? Disse pulsklokkene gir deg virkelig valuta for pengene!
Les mer
Featured image for “De beste pulsklokkene – Best i test”
14. mars 2024 | Guider

De beste pulsklokkene – Best i test

Nærmere 150 pulsklokker er testet. Skal du investere i ny pulsklokke, så finner du både den og alt du trenger å vite her. Her er de beste pulsklokkene.
Les mer
Featured image for “Dette må du vite før du kjøper nye løpesko”
8. mars 2024 | Guider

Dette må du vite før du kjøper nye løpesko

Pronasjon, dropp, stack og karbon – denne guiden gir deg forklaringen på ulike begreper i sko-verdenen og hva du bør tenke over ved valg av nye løpesko.
Les mer
Featured image for “SUP brett – Guide og anbefalinger – Stand Up Paddle board”
4. mars 2024 | Guider

SUP brett – Guide og anbefalinger – Stand Up Paddle board

På utkikk etter SUP brett, men aner ikke hva du skal velge? Denne guiden gir deg svar på alt du bør vite, samt noen gode tips og anbefalinger!
Les mer
Featured image for “Garmin bruker? Dette tipset vil du ikke gå glipp av”
27. februar 2024 | Blogg

Garmin bruker? Dette tipset vil du ikke gå glipp av

Eier du en nyere Garmin-klokke? Hvis du ikke allerede er kjent med dette trikset, er det stor sannsynlighet for at det er noe du vil bruke mye fremover.
Les mer