Nyhet: Polar 360 – skjermløs aktivitetsmåler rettet mot bedrifter

7. mai, 2024 (oppdatert 7. mai 2024)

Featured image for “Nyhet: Polar 360 – skjermløs aktivitetsmåler rettet mot bedrifter”

Polar har lansert Polar 360 – en skjermløs aktivitetsmåler rettet mot bedrifter og muligheten til å få tilgang til rådata som kan integreres i egen merkevare.

Hva er Polar 360?

Polar 360 er en ny wearable-plattform som Polar har lansert rettet mot bedrifter (ikke forbrukere). Dette er en aktivitet- og treningsenhet som ligner på WHOOP-armbåndet (WHOOP er en abonnements-basert helse- og treningssporer som overvåker en rekke biometriske data kontinuerlig) med funksjoner som:

  • Kontinuerlig måling av hjertefrekvens ved hjelp av Polar Precision Prime optisk pulssensor.
  • Aktivitetsmåling som Nightly Recharge (søvn), hudtemperatur om natten, skritt, etasjer, pustefrekvens, boost fra søvn (SleepWise).
  • 5 dagers batterilevetid.
  • Vanntett opptil 30 meter.
  • Vekt på kun 13 gram.

Polar 360 ligner et armbånd som festes på overarmen, og er laget i et mykt og behagelig stoff med en avtagbar sensor slik at selve båndet kan vaskes. En av fordelene med denne typen produkter er at det fint kan brukes samtidig som du bruker en annen klokke.


Hva er hensikten med Polar 360?

Polar 360 er ikke ment for direkte salg til forbrukere, men er i stedet en skreddersydd plattform for bedrifter som står fritt til å ta i bruk Polars sensorer og algoritmer til å lage sine egne apper/tjenester og opplevelser.

Bedrifter kan enten integrere Polar 360 direkte i sine produkter og tjenester, eller de kan bygge sine egne apper og løsninger ved å bruke Polars API-er og rådata fra enheten.


Når vil Polar 360 være tilgjengelig?

Polar bekrefter at selve sensoren vil være tilgjengelig for forretningspartnere senere i år, mens det ikke er noen konkrete planer om å lansere en forbrukerversjon for øyeblikket.

Så selv om Polar 360 ikke er ment for individuelle forbrukere, kan den åpne opp for interessante nye muligheter for bedrifter som ønsker å integrere Polars veletablerte helse- og treningsekspertise i sine egne produkter og tjenester.

Polar nevner at Polar 360 kan brukes i tjenester som:

  • Helseforsikring
  • Bedriftshelse
  • Transport og logistikk
  • Gamingindustrien (spill)
  • Motorsport
  • Treningsmerker
  • Klokkeindiustrien
  • Lagsport

Hvordan kan bedrifter bruke Polar 360-plattformen?

Sammen med Polar 360 slipper Polar et fullt utviklersett (SDK) som gir bedrifter mulighet til å «lese og tolke rådata direkte fra Polar 360, inkludert PPG, akselerasjon og puls for å bygge egne apper og opplevelser». Bedriftene vil kunne lage egne opplevelser med Polar sine API-er og deretter bruke det i sin egen merkevare, eller de kan bruke den kraften som allerede er tilgjengelig i Polar Flow-økosystemet uten å bygge sin egen app.

  • Polar 360 er spesifikt utviklet for å gi bedrifter og organisasjoner mulighet til å dra nytte av Polars omfattende vitenskapelige kunnskap og sensorteknologi.
  • Bedrifter kan enten integrere Polar 360-enheten direkte i sine egne produkter og tjenester, eller de kan bygge sine egne apper og løsninger ved å bruke Polars API-er og tilgang til rådata fra enheten.
  • Dette gir bedriftene mulighet til å opprette sine egne aktivitetsmålere under egen merkevare, og opplevelser som er skreddersydd til deres egne behov og kunders preferanser.

Så i korte trekk gir Polar 360 bedrifter en unik mulighet til å integrere Polars anerkjente sensorer og algoritmer direkte i sine egne produkter og tjenester, for så å skape engasjerende opplevelser for sine kunder.

Dette er ikke første gang Polar åpner for at andre kan ta i bruk teknologien deres. Første gang var allerede i januar 2023, noe du kan lese mer om i denne artikkelen Polar starter å lisensiere ut algoritmene for trening og analyse.


Hva skjer videre?

Polar har som nevnt ikke gått ut med annet enn at Polar 360 lanseres senere i år, og at den foreløpig kun er rettet mot bedrifter.

Det er likevel ingen tvil om at dette er et spennende produkt fra Polar, og at den kan ha fremtidig potensiale. WHOOP har allerede etablert seg som en dominerende aktør på markedet, og konkurransen for denne typen produkter er helt klart mindre enn den er for smartklokker og pulsklokker der spesielt Garmin, Apple og Samsung er ledende aktører.

Denne unike fleksibiliteten og muligheten for tilpasning av Polar 360-plattformen, kan være nøkkelen som gjør at Polar kan etablere seg i et nytt og voksende markedet. Bedrifter står fritt til å dra nytte av Polar sin kompetanse uten å måtte konkurrere direkte med Polar som forbrukermerke.


Del gjerne: